حدیث روز
متن حديث

دوشنبه، 26 شهریور 1403 Monday, 16 September 2024 ساعت آمار کلی سايت
تعداد کل نوشته ها : 1883 تعداد خبرهای امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0
×
احمد سراج؛

نگاه به خوزستان باید تغییر و در تراز ملی باشد/انسجام نمایندگان لازمه پیشبرد برنامه‌های مشترک برای استان است

کاندیدای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انسجام و یکصدا بودن نمایندگان استان را لازمه پیشبرد برنامه‌های مشترک دانست و گفت: همانگونه که در بسیاری از مسائل اقتصادی نگاه خاص به خوزستان وجود دارد، در دیگر مسائل نیز باید نگاه به خوزستان تغییر و در تراز ملی باشد که این وظیفه نمایندگان در سطح مجلس است.

پ
پ

به گزارش خط شهر، احمد سراج در نشست صمیمی با فعالان رسانه در آستانه انتخابات با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت انتخابات اظهار کرد: انتخابات یک موهبت در کشور ما بوده که ۴۵ سال در حال برگزاری است و برخی از کشورها آرزوی برگزاری یک انتخابات را دارند.

وی با بیان اینکه برخی موضوعات باعث نا امیدی مردم نسبت به انتخابات شده است، افزود: انتخابات نقش مردم در حاکمیت را نشان می‌دهد و مقام معظم رهبری نیز انتخابات را یک مسابقه قلمداد کرده که باید قواعد جوانمردی در آن رعایت شود.

آفت دلالان اقتصادی و انتخاباتی

سراج با اشاره به سه آسیب جدی که برخی نمایندگان به آن دچار می‌شوند، گفت: یکی از این آسیب‌ها وجود دلالان اقتصادی و است که باعث می‌شود در میدان رقابت آفت دلالان انتخاباتی صدای نماینده را به اجاره خود درآورده و در تصمیمات آن دخل و تصرف کرده و آن‌ها را وادار به سکوت یا اعتراض کنند.

وی ادامه داد: به طور مثال افزایش سن بازنشستگی به ضرر مردم بود؛ صندوق‌های بازنشستگی نیز در چندین سال گذشته دچار چالش شدند و حالا می‌خواهند برای نجات صندوق‌ها از جیب مردم بگیرند و این موضوع باعث ورود دیر هنگام جوانان به کار می‌شود. در این موضوع برخی نمایندگی به اشتباه خود اعتراف کردند ولی اشتباه پذیرفتنی نیست.

آفت روزمرگی نمایندگان؛ اولویت دادن مسائل فرعی بر اصلی

کاندیدا دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آفت روزمرگی را یکی دیگر از آسیب‌های نمایندگان عنوان و بیان کرد: روزمرگی یک آفت در سطح ملی است و باعث می‌شود نماینده مسائل فرعی را بر اصلی اولویت دهد و از موضوعات مربوط به مردم
دور می‌کند.

وی عنوان کرد: بخشی از روزمرگی‌ها وجود لابی‌ها در‌ مجلس است که می‌خواهند دغدغه‌های مجلس را به سمت دیگر و به سمت دغدغه‌ها و اهداف خود تبدیل سوق دهند.

عضو سابق شورای شهر اهواز تصریح کرد دیگر آسیب جدی در این حوزه عدم انسجام نمایندگان خوزستان است. استان ما جز پنج استان با تعداد نماینده بالا است ولی برنامه مشترکی برای پیشرفت استان وجود ندارند و یک‌صدا نیستند.

یکصدا شدن نمایندگان استان در بحث عوارض آلایندگی

وی اضافه کرد: یکی از مواردی که یکصدا بودن نمایندگان خوزستان را نشان می‌دهد در مسئله عوارض آلایندگی است که به همراه مدیران و با همکاری یکدیگر ۹۲ هزار میلیارد ریال از این محل وارد استان کردند که نمونه‌ای از موفقیت در راستای یک برنامه مشترک است.

ضرورت پیگیری مسائل در سطح ملی

سراج جاده اهواز- مسجدسلیمان و عدم پرداخت حق جنگی را از دیگر مسائل شکست خورده در سطح ملی به دلیل عدم انسجام نمایندگان دانست و گفت: در‌ زمان عضویت در شورا به همراه نماینده ولی وفقیه در خوزستان پیگیر ۳۰ هزار تُن قیر رایگان برای استان شدیم که متاسفانه در مجلس رای نیاورد و نمایندگان استان نتوانستند دیگر نمایندگان را برای رای به این موضوع قانع کنند.

وی یادآور شد: پیگیری برخی مسائل در استان و به ثمر نرسیدن آن‌ها در سطح ملی و مجلس باعث شد تا در صحنه انتخابات حضور پیدا کرده و ضمن قرار دادن خود در معرض انتخاب مردم این موضوعات را در سطح بالاتر دنبال کنم.

کاندیدای راه یافته به دور دوم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگاه به خوزستان باید تغییر کند تا بتوانیم برنامه‌ها را پیش ببریم؛ خوزستان قلب تپنده کشور بوده و باید نگاه به آن در تراز ملی باشد.

وی افزود: همواره تلاش می‌شود تا در گرمای بالا و آلودگی هوا خوزستان تعطیل نشود چرا که نگاه اقتصادی به استان وجود دارد تا به اقتصاد کشور لطمه وارد نشود پس همانگونه که در این مورد نگاه خاص به استان می‌شود باید در دیگر مسائل نیز نگاه نسبت به استان تغییر کند که باید توسط نمایندگان در مجلس انجام شود.

برگزاری جلسات گفتمانی و جلوگیری از تبلیغات مُصرفانه

سراج اضافه کرد: بنده به تبلیغات گفتمانی معتقد بوده و تبلیغات مُصرفانه را نمیپسندم و در حال حاضر بیش از ۲۰ روز جلسات گفتمانی خود را آغاز کرده‌ام و اولویت عموم مردم در این جلسات در سه حوزه معیشت، اشتغال و زیرساخت شهری بود.

وی شکل دادن افکار اجتماعی و ایجاد مطالبات مشترک را یکی از روش‌های انسجام نمایندگان دانست و گفت: مطالبات مردم باید به یک گفتمان تبدیل شود و حتما به یک تشکل از مدیران و نمایندگان با برنامه چهار ساله نیاز است تا بعد از این دوره خود مردم عملکرد نمایندگان را مورد بررسی قرار دهند.

منافع مشترک راه یکصدا کردن نمایندگان

کاندیدا دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منافع مشترک یکی دیگر از عوامل یکصدا کردن نمایندگان است، تشریح کرد: اشتغال و زیرساخت‌های شهری از اولویت‌ها و منافع مشترک است. امروزه در خوزستان صنایع به واسطه یک نگاه شلخته اقتصادی و بدون عمق استراتژیک در بُعد اقتصادی، سود صنایع استان را برای پُر کردن حفره‌های صندوق‌های بازنشستگی انتقال داده و حتی هزینه استهلاک و بازسازی برای برخی صنایع نمی‌ماند و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و به دنبال آن ایجاد اشتغال متوقف می‌شود.

گلایه مردم از اشتغال افراد غیر بومی

وی با بیان اینکه بسیاری از صنایع که متعلق به مردم بود امروزه خصوصی شده و به انحصار درآمده‌اند، افزود: تا زمانی که فضای اشتغال توسط دولت‌مردان برای ترمیم بیکاری دیگر استان‌ها استفاده می‌شود مشکل بیکاری استان حل نخواهد شد؛ حتی اشتغال در‌ نفت در تهران متمرکز شده و مردم استان از این موضوع و اشتغال افراد غیر بومی گلایه دارند.

سراج اظهار کرد: برخی قوانین تصویب شده ولی به خوبی اجرا نشده است؛ به طور مثال با توجه نرخ فرزندآوری بالا در خوزستان منابع وام ازدواج استان را به دیگر استان‌ها سوق داده‌اند. بانک‌ها در استان ظرفیت بسیار بالایی دارند که باید از آن‌ها در حوزه تخصص خودشان بهره برد.

ضرورت استفاده از ظرفیت مرکز پژوهش‌های مجلس

وی استفاده از ظرفیت مرکز پژوهش‌های مجلس را یک امر ضروری دانست و گفت: درمان، آموزش و امنیت سه عامل ماندگاری مردم در استان است که متاسفانه در حوزه درمان و آموزش ضعف‌هایی داریم و حتی ماندگاری کادر درمان به دلیل سختی کار در استان پایین است. یکی دیگر از دلایل آن پایین بودن خروجی دانشجویان پزشکی بومی از دانشگاه‌ها است و اکثر دانشجویان بعد از درس به استان خود برمی‌گردند.

عضو سابق شورای شهر اهواز ادامه داد: پایگاه بسیاری از نرم افزارهای پرکاربرد در اصفهان، تهران و مشهد قرار دارد و این موضوع اهمیت تقویت بازار شرکت‌های دانش بنیان در استان را نشان می‌دهد.

شناسه : 1670 01 اسفند 1402 - 10:28 133 بازدید ارسال توسط : خط شهر

ثبت دیدگاه

تا کنون دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است. شما اولین دیدگاه را ارسال نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.