به گزارش خط شهر و به نقل از ایمنا حجتاله سلیمانی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز امروز_ چهارشنبه سوم آبانماه _ در جمع رسانهها اظهار کرد: همهی آنچه که به جابجایی مسافر و بار مربوط میشود در حوزه وظایف شهرداری بوده که به نیابت از شهرداری معاونت حمل و نقل و ترافیک انجام میدهد که گروه مطالعات و طراحی همه پیشنیازهای حوزه حمل و نقل برنامهریزی میشوند.
وی افزود: در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز پنج حوزه کاری شامل ایمنی و امنیت تردد، توسعه حمل و نقل همگانی، توسعه شبکه و تقاطعهای غیر همسطح، سیستمهای هوشمند و حمل و نقل انسان محور تعریف شده است که باید در شهر اهواز در راستای توسعه آنها تلاش کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز ادامه داد: با وجود اقدامات و تلاشهایی که در گذشته انجام شده بود در یک سال گذشته به دنبال رفع مشکلات موجود بودیم تا به توانیم با یک تیم قوی در توسعه شهر اهواز تلاش کنیم با برنامهریزیهایی که انجام شده است در چند ماه آینده شاهد اتفاقات خوبی در اهواز خواهیم بود.
مردم اهواز باید سال ۱۴۰۴ از قطار شهری استفاده کنند وی با ارائه گزارشی از تاریخچه قطار شهری اهواز ادامه داد: قطار شهری پرمخاطبترین حوزه حمل و نقل عمومی است که در اهواز از دهه ۸۰ آغاز شد اما متأسفانه تاکنون به سرانجام نرسیده است، با حمایتهای صورت گرفته سرانجام پس از چند سال دعوای حقوقی رأی نهایی خلع ید پیمانکار سابق قطار شهری اهواز صادر و تا ۱۰ روز آینده کارگاههای آن را تحویل میگیریم.
سلیمانی با اشاره به انجام توافقات اولیه با پیمانکار جدید و شروع به کار آن در ماههای آینده تصریح کرد: با توجه به رایزنیهای انجام شده منابع مالی خوبی برای پروژه قطار شهری اهواز در حال تأمین است علاوه بر آن وزارت کشور قول جبران ۱۰ سال عقب ماندگی این پروژه را نسبت به سایر کلانشهرها داده است، تلاش خواهیم کرد تا دو سال آینده مردم اهواز بتوانند از قطار شهری استفاده کنند بدین معنی که بخشی از آن به بهرهبرداری برسد.
وی اضافه کرد: بخش زیادی از فاز یک و دو خط یک قطار شهری از میدان فرودگاه تا میدان دانشگاه کار شده است و در مجموع نیازمند حفر چهار و نیم کیلومتر تونل هستیم، برای تکمیل آن باید بخشی از ایستگاهها احداث و ریلگذاری صورت گیرد این در حالی است که حدود دو کیلومتر از ۱۱ و نیم کیلومتر فاز یک و دو قطار شهری اهواز ریل گذاری شده است.
راه اندازی اتوبوس پرسرعت تا پایان سال جاری معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به اینکه در دهه گذشته شهرداری اهواز بیش از ۸۰ درصد ناوگان عمومی خود را از دست داده است، توضیح داد: مطالعات اولیه طرح اتوبوس بیآرتی در سال ۹۱ انجام و در سال ۹۷ نیز مطالعات و طراحی آن به طور کامل انجام شد اما اهتمامی برای عملیاتی شدن آن در مدیریت شهری وجود نداشت، با روی کار آمدن دوره جدیدی شورای شهر احداث اتوبوس بیآرتی در اولویتهای مدیریت شهری قرار گرفت.
وی در ادامه گفت: خط یک اتوبوس بیآرتی از میدان شهید بندر (چهار شیر) آغاز و با گذر از خیابان پاسدار وارد خیابان سلمان فارسی و پس از آن از طریق میدان ساعت به سمت میدان دانشگاه به پایان میرسد در این مسیر ۲۷ ایستگاه مشخص شده است که فواصل ایستگاههای قطار شهری را جبران میکند.
سلیمانی با اشاره به اینکه تمام خطوط حمل و نقل عمومی اهواز به مرکز شهر ختم میشوند، افزود: این مسئله مشکلات زیادی را ایجاد میکند چرا که برای تملک زمین و احداث ایستگاه در مرکز شهر هم قیمت زمین گران است و هم به علت کوچک بودن قطعات تعداد مالکان زیاد، به همین دلیل در خطوط بیآرتی تلاش شد پایانهها در سایر نقاط باشند و در مرکز شهر صرفاً ایستگاه اتوبوس داشته باشیم.
وی با اشاره به برنامهریزی برای راهاندازی پایانههای انبوه بر در میدان چهارشیر و دانشگاه آزاد، تاکید کرد: پروژه بیآرتی در سه بخش پایانه شهید بندر، ایستگاههای بین راهی و پایانه کارگر تعریف شده است که قرارداد پایانه شهید بندر منعقد و تجهیز کارگاه آن آغاز شده است و تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد، فرایند امضای قرارداد احداث ایستگاههای بین راهی نیز در حال امضا است که در طول ۱۵ ماه انجام میشود اما در حال رایزنی برای رفع مشکلات برای انعقاد قرارداد پایانه کارگر هستیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز تاکید کرد: با رایزنیهای انجام شده تلاش خواهیم کرد تا حداقل چهار ایستگاه از مجموع ۲۷ ایستگاه بی آرتی تا پایان سال به بهرهبرداری برسد تا شهروندان بتوانند در عید نوروز از اتوبوس بیآرتی استفاده نمایند.
تلاش برای خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰۰ دستگاه میدل باس وی با اشاره به افزایش قیمت ارز و اتوبوس برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کرد: در دوره جدید مدیریت شهر دو قرار داد برای خرید اتوبوس منعقد شد که در قرار داد اول ۶۵ دستگاه اتوبوس خریداری کرد که اسفند سال ۱۴۰۰ سهم شهرداری اهواز پرداخت شد و قرارداد دوم خرید اتوبوس در آبان سال ۱۴۰۱ منعقد شد علاوه بر آن در مرداد ماه سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق بهادار اختصاص یافته برای حمل و نقل عمومی نقد شد و ۵۰۰ میلیارد نیز در سال آینده اختصاص میبابد تا بتوانیم برای خرید یکصد دستگاه اتوبوس یکصد دستگاه میدلباس اقدام کنیم.
سلیمانی با اشاره به خرید ۵۰ دستگاه ون تاکسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیم از این تعداد ون را دریافت کردهایم و طی چند روز آینده با ابلاغ دستورالعمل بهرهبرداری از آن با اولویت مناطق کمبرخوردار و در ۱۰ خط پنج دستگاهی مانند عیندو، ملاشیه، دغاغله و مهدیس از آنها استفاده میشود.
وی تصریح کرد: شهرداری اهواز اقدام به خرید شش دستگاه ون برقی خریداری کرده است و براساس برنامهریزی انجام شده عصرهای پنجشنبه در بهشتآباد دو دستگاه ون برقی دریافت شده سرویس دهی کنند و باقی ونها پس از دریافت در قسمتهای سرپوشیده میدان سلمان فارسی، خیابان امام و امانیه سرویسدهی انجام دهند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز گفت: برای توسعه و نوسازی ناوگان تاکسیرانی با توجه به قیمت تاکسی و سود تسهیلات داده شده، لایحهای به شورای اسلامی شهر اهواز ارائه شد تا تفاوت سود تسهیلات داده شده مازاد بر چهار درصد را شهرداری پرداخت کند و بر همین اساس تا کنون ۳۷ دستگاه نوسازی شد و ۶۵ دستگاه نیز در حال طی روال قانونی هستند علاوه بر آن و در حال حاضر نیز ۶۰۰ نفر در سامانه برای نوسازی تاکسی خود ثبتنام کردهاند. ثبت روزانه ۱۶۰۰ جریمه تخلف رانندگی وی با اشاره به ایمنسازی ۶۰ مدرسه در اهواز اظهار کرد: با تلاشهای انجام شده در حال حاضر ۵۰ درصد دوربینهای ثبت تخلف رانندگی فعال هستند و تا دو ماه آینده ۱۰۰ درصد آنها فعال خواهند شد، این در حالی است با سامانههای فعال کنونی روزانه یک هزار و ۶۰۰ جریمه سرعت ثبت میشود، از هزینههای این جرایم باید ۴۲ درصد به حساب شهرداری واریز شود تا در راستای هوشمندسازی چراغهای راهنما استفاده شوند اما در عمل مبلغ کمتری برای شهرداری واریز میشود.
سلیمانی اضافه کرد: ۱۶ سامانه جدید نیز خریداری میشود و تا چند ماه آینده در محورهها مختلف نصب میشوند علاوه بر آن یک سامانه هوش مصنوعی نیز خریداری شده تا دوربینهای نظاری ما سایر تخلفها مانند پارک دوبل و سایر موارد را ثبت کند.
منبع خبر: ایمنا
ثبت دیدگاه