حدیث روز
متن حديث

یکشنبه، 18 شهریور 1403 Sunday, 8 September 2024 ساعت آمار کلی سايت
تعداد کل نوشته ها : 1881 تعداد خبرهای امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0
×

تلاش برای ثبت جهانی و ملی آثار بیشتری از استان خوزستان

در حاشیه بازید قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران، از غرفه خوزستان در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته گفت: خوزستان، آثار و تاریخچه غنی‌ای دارد در این زمینه تلاش خواهیم کرد تا مواریث ملی را در استان خوزستان را به ثبت جهانی برسانیم.

پ
پ

خط شهر، علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران، درباره ثبت جهانی سازه “مضیف” در استان خوزستان اظهار داشت: در بحث ثبت میراث ملموس، آثاری مانند تخت جمشید، چغازنبیل و سازه‌های شوش که بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران محسوب می‌شوند، به نام کشور دیگری ثبت نمی‌شوند. اما در بحث میراث ناملموس، عناصری وجود دارند که بین چند کشور مشترک هستند، مانند جشن سده در ایران و تاجیکستان و جشن نوروز که بین ۱۲ کشور ثبت شده‌اند.

 

درباره سازه “مضیف”، دارابی اظهار کرد: برای ثبت جهانی این سازه، همکاری با کشورهای دیگر ضروری است. هرچند که همکاری‌های با کشور عراق صورت گرفته است و درخواست شده که سازه «مضیف» را به صورت مشترک بین دو کشور ثبت جهانی شود.

 

وی با بیان اینکه این سازه بعنوان یکی از خواستگاه‌های مهم میراث فرهنگی در استان خوزستان است، ادامه داد: خوزستان دارای تاریخ و تمدن غنی است و بسیاری از اکتشافات و آثار باارزش از این منطقه به ثبت ملی و جهانی رسیدند همچون چغازنبیل ، سازه آبی شوشتر و اشوش که همگی جزو ثروت‌های فرهنگی کشور و استان خوزستان هستند.

 

دارابی با بیان اینکه خوزستان به عنوان مسقط الراس ایران و دارای خاستگاه‌های تاریخی و مذهبی مهم است، با ابراز احترام به شهیدان دفاع مقدس و مردم مومن و انقلابی خوزستان، افزود: خوزستان، آثار و تاریخچه غنی‌ای دارد در این زمینه تلاش خواهیم کرد تا آثار بیشتری از استان خوزستان را به ثبت جهانی و ملی برسانیم.

شناسه : 1643 23 بهمن 1402 - 22:24 80 بازدید ارسال توسط : خط شهر

ثبت دیدگاه

تا کنون دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است. شما اولین دیدگاه را ارسال نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.