حدیث روز
متن حديث

دوشنبه، 26 شهریور 1403 Monday, 16 September 2024 ساعت آمار کلی سايت
تعداد کل نوشته ها : 1883 تعداد خبرهای امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0
×

مضیف خوزستان ثبت‌جهانی می‌شود

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی از تلاش برای ثبت‌جهانی مُضیف خوزستان خبر داد.

پ
پ

به گزارش خط شهر از اهواز به نقل از اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی اظهار کرد: پرونده جهانی شدن مُضیف در هجدهمین جلسه کمیته بین دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آذرماه ۱۴۰۲ در شهر کاسان جمهوری بوتسوانا توسط کشور عراق مطرح شد که بلافاصله با سفیر کشور عراق در این اجلاس گفتگو و موضوع ثبت‌جهانی مُضیف مردم شریف عرب خوزستان و اشتراکات فرهنگی دو کشور در این جلسه مطرح و پیگیری شد. 

وی افزود: کشور ما دارای میراث غنی ملموس و ناملموس متنوعی است و هریک از این مواریث، برگ زرینی برای همه ملت فرهنگ‌دوست ایران اسلامی به‌شمار می‌آید؛ از طرفی، فرهنگ ناب عرب خوزستان و اهمیت به مُضیف و نیز پذیرایی و ضیافت از دیرباز جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد و همین موضوع هم باعث شده که فن‌آوری ساخت مضیف به پیشنهاد اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان به شایستگی در دی ماه ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی میراث‌فرهنگی ناملموس کشور ثبت شود. 

ایزدی تصریح کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره‌کل استان خوزستان تلاش‌های خود را برای ثبت‌جهانی مُضیف بصورت مشترک با کشور عراق در دستورکار خود قرار داده است و این مهم بزودی تدوین و محقق خواهد شد. 

وی اضافه کرد: پرونده ثبت جهانی مُضیف خوزستان به‌زودی ارائه خواهد شد و شاهد برگ زرین دیگری از میراث ناملموس استان زرخیز خوزستان و میهن‌مان خواهیم بود. 


منبع خبر: خبرگزاری فارس
شناسه : 1389 25 آذر 1402 - 17:41 148 بازدید ارسال توسط : خط شهر

ثبت دیدگاه

تا کنون دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است. شما اولین دیدگاه را ارسال نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.