حدیث روز
متن حديث

دوشنبه، 26 شهریور 1403 Monday, 16 September 2024 ساعت آمار کلی سايت
تعداد کل نوشته ها : 1883 تعداد خبرهای امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0
×

مجلس خبرگان حلقه وصل بین مردم و مسئولین

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان گفت: خبرگان ظرفیت‌های مردمی دارد که میتواند حلقه وصل بین مردم و مسئولین باشد؛ جایی که صدای مردم به گوش مسئولان نرسد خبرگان می‌تواند بلندگو و صدای مردم برای اظهار مطالبه‌شان باشد.

پ
پ

به گزارش خط شهر، آیت الله محسن حیدری در نشست خبری با اصحاب رسانه که روز پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد اظهار کرد: در آستانه انتخابات، رخدادی مهم از نظر سیاسی فرهنگی و اجتماعی هستیم که مظهر جمهوریت نظام است. 


وی با تاکید بر ضرورت ایجاد آمادگی در بین آحاد ملت برای انتخابات، افزود: هرچه انتخابات با رقابت صلابت و سلامت بیشتری برگزار شود، پشتوانه و اقتدار نظام برای رسیدگی به مسائل و مشکلات موجود بیشتر خواهد بود. 


آیت الله حیدری انتخابات مظهر جمهوریت نظام دانست و گفت: انتخابات خبرگان در کنار نماد جمهوریت، نماد اسلامیت نظام نیز بوده و عقلانیت و حکمت حکم میکند که هر فرد در انتخابات جامعه خود شرکت کرده و در تعیین سرنوشت کشور خود مشارکت کند. 


وی با اشاره به مشکلات موجود در جامعه تصریح کرد: ما به آینده ایران اسلامی امیدواریم. بنا به تعبیر مقام معظم رهبری ما داریم به قله نزدیک می‌شویم. اصولاً هر کشوری در مسیر پیشرفت باشد با مشکلاتی مواجه می شود. حرکت قطار پیشرفت کشور مشهود است اما سرعت آن مطلوب نیست؛ لازمه آن رفع موانع است. 


آیت الله حیدری راه پیشرفت هر کشور توسعه یافته را تقویت زیرساخت های علم و فناوری عنوان کرد و افزود: با حکمت مقام معظم رهبری و استعداد جوانان ایرانی ریل پیشرفت کشور مهیا شده است و امروز شاهد هستیم ایران از نظر رتبه‌های علمی در بین ۱۰ کشور برتر است. 


وی موانع سرراه کشور را به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کرد و گفت: موانع داخلی که باید به دست مدیران داخل مرتفع شوند و در مورد موانع خارجی می توان بزرگ ترین مانع را اقدامات آمریکا دانست که به دلیل رشد ایران در منطقه است. 


آیت الله حیدری تحریم ها را یکی از موانع خارجی نامید که آمریکا برای محدود کردن رشد قدرت ایران در منطقه اعمال کرده به طوری که برای مثال این تحریم ها فروش نفت را نسبت به زمان قبل از انقلاب به یک چهارم کاهش داده چرا که ایران امروزه برای فروش نفت بواسطه این تحریم ها دچار مشکل است. 


وی ادامه داد: البته این تحریم‌ها منجر به تقویت کشور در داخل شده است. 


«تلاش دشمن برای عدم مشارکت مردم در انتخابات» 


آیت الله حیدری ضمن اشاره به موارد بیشتر در خصوص موانع خارجی دشمن برای جلوگیری از رشد و پیشرفت ایران، عنوان کرد: تلاش‌های دشمن در فضاهای دیگری به ویژه در فضای مجازی ادامه داشته به صورتی که شاهد هستیم دشمن سعی بر ایجاد یأس در مردم برای عدم حضور در انتخابات دارد اما همانطور که گفتیم عقلانیت و حکمت حکم می‌کند که مردم برای تعیین سرنوشت خود در انتخابات شرکت کنند. 


«جایگاه خبرگان در حل مشکلات استان» 


آیت الله حیدری نقش و جایگاه مجلس خبرگان در خصوص حل مشکلات در سطح استان و ملی را جایگاهی مردمی، اخلاقی و عرفی دانست و گفت: از نظر قانون وظیفه مجلس خبرگان دو چیز است؛ اول اینکه در صورت فقدان رهبری، مجلس خبرگان ورود کرده و بر اساس شرایط و ضوابط رهبر را تعیین کند و دوم اینکه کار نظارت بر استمرار برقراری شرایط رهبری برای رهبر کشور را پیگیری و رصد کند.


وی ادامه داد: اما از آنجا که خبرگان ظرفیت‌های مردمی دارد میتواند حلقه وصل بین مردم و مسئولین باشد؛ جایی که صدای مردم به گوش مسئولان نرسد خبرگان می‌تواند بلندگو و صدای مردم برای اظهار مطالبه‌شان باشد.


« مطالبه گری برای خوزستان از تیریبون خبرگان» 


آیت الله حیدری یکی از مهم‌ترین مطالبه‌هایی که در این سال‌ها از تیریبون خبرگان مطرح شد را مطالبات آب خوزستان عنوان کرد و گفت: از ۷۰ سال پیش آب خوزستان مجمع نظر بسیاری از مسئولین در سایر استان‌ها بوده است به صورتی که اولین پروژه انتقال آب از سال ۱۳۳۲ آغاز شد و این انتقال‌ها در دهه ۹۰ به صورت بی‌رویه افزایش پیدا کرد به طوری که حتی برای تغذیه آبی باغات پسته در رفسنجان هم تونل انتقال آب داشتیم. 


وی افزود: این انتقال‌ها با این استدلال که آب کارون بزرگ به دریا ریخته و بقیه استان‌ها در تامین آب شرب مشکل دارند انجام می‌شد که در سال‌های اخیر شاهد آثار بد این انتقال آب برای خوزستان بودیم. 


آیت الله حیدری بیان کرد: بارها و بارها نطق بنده در مجلس خبرگان به موضوع اعتراض به انتقال آب خوزستان اختصاص یافت که حتی موجب اعتراض برخی نیز میشد که چرا در خبرگان باید اینقدر به مسائل خوزستان پرداخته شود.


وی عنوان کرد: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که در این سال‌ها انجام شد بسیاری از پروژه‌ها و تونل‌های انتقال آبی که از قبل وجود داشت تعطیل شد و یکی از کارهای مهمی که دولت در حال پیگیری آن است بحث انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس برای مصارف استان‌های مرکزی به ویژه در حوزه مصارف صنعتی است تا همین انتقال جزئی فعلی نیز متوقف شود. 


آیت الله حیدری مطالبه گری در موارد دیگر مثل پیگیری اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری برای استان، ایجاد اشتغال و مخالفت با استفاده از نیروهای غیربومی را از دیگر نمونه های مطالبه گری مطرح کرد و گفت: مطالبه گری مصداق امر به معروف و نهی از منکر است که نباید تعطیل شود. 


«عوامل عدم توسعه استان خوزستان» 


آیت الله حیدری در خصوص عوامل و دلایل عدم رشد خوزستان در سال‌های اخیر تصریح کرد: با تو در خوردنی استان استان قبل از جنگ در کشور سوم بود اما این رتبه پس از جنگ به رتبه هفدهم تنزل پیدا کرد که این خود یکی از نشانه‌ها و دلایل مهم عقب ماندن استان خوزستان است. 


وی ادامه داد: متاسفانه بعد از جنگ جریان بازسازی به طور جدی پیگیری نشد و به صورت سطحی و نه زیرساختی پیش رفت. استان پس از جنگ نیاز به بازسازی جدی زیرساخت ها داشت چرا که زیرساخت های استان پس از جنگ نابود شدند. 


آیت الله حیدری نفت و نیشکر را از منظری از عوامل دیگر عقب افتادن استان نامید و گفت: نفت و نیشکر عواملی بودندکه انتظار میرفت موجب رونق و ایجاد اشتغال شود، اما در سال های اخیر شاهد آن بودیم که این دو صنعت در کنار ایجاد آلودگی به دلیل آنکه زمین‌های مردم در شهرهای مختلف استان را اشغال کردند موجب مهاجرت‌های اجباری به دلیل بیکاری و رشد حاشیه نشینی شدند. 


وی عدم اتحاد کلامی و رفتاری نخبگان و مسئولین به ویژه در مرکز و پایتخت را یکی دیگر از عوامل عدم رشد استان تلقی کرد و گفت: برای رشد و توسعه‌ای که به دنبال آن هستیم باید همه با هم یک صدا حقوق استان را مطالبه کرده و این صدا را در سطح ملی و در تیریبون های مختلف مطرح و پیگیری کنیم. 


شناسه : 1625 26 بهمن 1402 - 21:28 126 بازدید ارسال توسط : خط شهر

ثبت دیدگاه

تا کنون دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است. شما اولین دیدگاه را ارسال نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.