به گزارش خط شهر در این یادداشت آمده است:
ماجرای خونبار کربلا و قیام بی مانند سالار شهیدان حضرت اباعبدالحسین(علیه السلام) تابلوی تمام عیار حقیقت تا روز قیامت بوده و عبرتهای حماسه حسینی همچون خون در رگ های جامعه اسلامی جاری و ساری است.نهضت عظیم و درس آموز سیدالشهدا(صلوات الله علیه)علاوه بر درسهای اخلاقی و اعتقادی دارای عبرتهای سیاسی و اجتماعی نیز هست و پر واضح است اگر در جامعه آن روز فضای اخلاقی مردم به انحطاط کشیده نمی شد و جامعه دینی دچارغفلت نمی شدند، امام حسین(علیه السلام)در نهایت مظلومیّت بهمراه یاران وفادارش به شهادت نمی رسید.اما تاریخ شهادت می دهد که دگرگونی اخلاقی و بی تفاوتی نسبت به ارزشهای والای دینی و غفلت سه عنصر اصلی در شهادت سالارحماسه و ایثارحضرت اباعبدالله الحسین(صلوات الله و سلامه علیه)است.عبرتهای حادثه کربلا انحصار به زمان خاصی ندارد زیرا امام حسین(علیه السلام) فراتر از زمان و مکان است و اگر چشم عبرت بین داشته باشیم مشاهده خواهیم کرد که در طول اعصار گوناگون افرادی می آیند که باحرکت در مسیر حسینی و عملکرد الهی خویش در تاریخ اثر گذاری مثبتی خواهند داشت.از جمله این شخصیت ها فقیه عالیقدر، مجاهد مظلوم، مرجع بابصیرت و دشمن شناس حضرت آیت الله العظمی شهیدشیخ فضل الله نوری(نور الله مضجعه الشریف) است.ایشان شخصیتی است که در نهایت مظلومیت و به دلیل غفلت هم کسوتان و انحطاط اخلاق در جامعه قجری آن روز به دار آویخته شد و تنها جرمش این بود که قوانینی که از فرانسه و غرب می آیند بدون درنظر گرفتن قید شرع است و اگر بناست مشروطه ای درایران بوجود بیاید باید مشروعه باشد.در سالروز شهادت رادمرد فرزانه، اسوه فضل وفضیلت، الگوی شجاعت و دشمن شناسی،یک تاز ایستاده در میدان تبیین و حماسه ،فقیه والا مقام حضرت آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری(قدس سره الشریف)به عوامل به دار آویختن ایشان بپردازیم:
اولین نکته ای که در شهادت شیخ فضل الله نوری(ره)موثر بود،غفلت خواص از توطئه های انگلیس و دشمنان اسلام و ایران زمین بود.برخی هم کسوتان شیخ شهید،با حمل برصحت کردن مصوبات مشروطه خواهان با سرکردگی انگلیس منتظر اتفاقات مبارکی در کشوربودند و به خیالشان مشروطه خواهان به اصول اسلام پایبندند،دراین میان شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه الشریف)بودکه توطئه فرانسه و انگلیس را میدانست و غافل از اوضاع و مصوبات مشروطه خواهان نبود.لذامقیدبودکه قید مشروعه را به مشروطه اضافه نمایند تا هر قانونی در مملکت اسلامی اجرا نشود.همین امر باعث شد تا ایشان را متحجر خوانده و مخالف با تغییر قانون بدانند،اما شیخ شهید مخالف تغییرات درقانون نبود،بلکه مخالف ورود قوانین فرانسه وانگلیس در کشوربوده است.عده زیادی از علما بعداز اعدام شیخ شهیدمتوجه شدند که مشروطه غیرمشروعه چه بلایی برسرکشورآورده و خواهدآورد.
نکته دوم:بی تفاوتی جامعه نسبت به ارزشهای والای دینی و انسانی از جمله عوامل شهادت شیخ فضل الله نوری(ره)بود.حادثه کربلا،زمانی اتفاق افتاد که جامعه اسلامی در آن روز نسبت به ارزشها بی تفاوت شده بودند، لذا یزید شرایط را محیای شهادت سیدالشهدا(علیه السلام)دید،زیرا مردم نسبت به اینکه چه کسی رهبرجامعه و کدام قانون برآنان حاکم باشد بی تفاوت بودند و تنهاحرکتی که روح توحید وحاکمیت دین را دربین مردم زنده کرد،شهادت امام حسین(علیه السلام)بود.در ماجرای مشروطه نیز مردم بی تفاوت شده بودند،فریادهای شیخ شهید را نمی شنیدند و با بی شرمی تمام پس از اعدام ایشان پای طناب دار دست میزدند و شادمانی می کردند، دقیقاهمانند روزی که سالارشهیدان حسین ابن علی بی ابی طالب(علیهماالسلام)درکربلا به شهادت رسید،درآن صحرایی که زمینش از سرخی خون شهیدان به طبرخون می ماند،امام حسین(علیه السلام)ویادانش شهیدجهالت،غفلت خواص و بی تفاوتی مردم شدندو در دوران ما آن حادثه بی نظیر و موثربه نوع دیگری در جامعه اسلامی رقم خورد.درست است که هیچ کسی به مظلومیت سیدالشهدا(علیه السلام)واصحابش نیست، ولی حوادثی در تاریخ روحانیت شیعه بوجود آمد که برگرفته از آن حرکت مقدس در ظهور عاشورای امام حسین(علیه السلام)است.اگر درکربلا سالارشهیدان(صلوات الله علیه)رابا ۷۲ نفر از یارانش به شهادت رساندند،در ماجرای شهادت شیخ فضل الله نوری(قدس الله نفسه الزکیه)،ایشان نیز به همراه ۷۰ مجاهد دستگیرگردید ولی شهادت تنها برای شیخ شهید رقم خورد. مجاهدانی که در معّیت ایشان دستگیرشدند نیز مظلومانه در زندان به سر بردند و پس از آنکه شیخ فضل الله نوری(ره)به شهادت رسید دچارسرخوردگی شده و آن جمع نیزمتفرق گردید.همه این مصائب آن روز برسر جامعه اسلامی و ایرانی آمد که مردم نسبت به ارزشها دچار بی تفاوتی شدند.
اگر از تابلوی پرعبرت عاشورا درس نگیریم ماجرای به دار کشیدن حقیقت در هر دورانی قابل تصوراست.پس از شهادت شیخ شهید،تنهاشخصیتی که توانست به خوبی مردم همسو شده با جریان روحانیت را مدیریت نموده و از ماجرای شهادت شیخ فضل الله نوری(ره) و نفوذ درس بگیرد،بنیانگذارجمهوری اسلامی ایران،رهبرآگاه و زعیم رشید جهان اسلام،حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(قدس الله نفسه الزکیه)بود که با شجاعتی برگرفته از سالارشهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(صلوات الله علیه)درعصرعاشورای سال ۴۲علیه طاغوت پهلوی و یزید دورانش قیام کرد و با خطبه ای کوبنده علیه کاپیتولاسیون که مشروطه غیر مشروعه ای با رنگ و لعاب جدید بود موضع گیری کردند. اما این بار حضرت امام خمینی(ره) تنهانبود و خیل عظیم عبرت یافتگان از مشروطه حضرتش را یاری کرده وبا انقلاب اسلامی،نظامی برگرفته از اسلام را در ایران مستقرنمودند و ما امروز نظاره گر برکات نظامی هستیم که ثمره به دارکشیده شدن شیخ فضل الله نوری(ره)و تبعید شدن امام راحل(علیه الرحمه)و خون هزاران شهیدگلگون کفن است که پس از ارتحال امام امت(ره)بارهبری های داهیانه رهبرحکیم و فرزانه انقلاب اسلامی،حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی)درحال سپری کردن سالهای اقتدارخویش است و این نعمت بزرگ احتیاج به حفظ و نگهداری و استقامت در مقابل توطئه های استکبار ازجانب مردم و مسوولین میباشد. درسالروز شهادت شهید پرافتخار حوزه دین،اندیشه و سیاست آیت الله شیخ فضل الله نوری(ره)به روح ملکوتی آن مرد ربانی و بصیرکه پرچم دین بردار کفر و الحاد بود سلام و درود میفرستیم و ازخداوند به همه مجاهدان راه خدا توفیق دهد که در مسیرمبارزه با استکبارثابت قدم بمانند.
امین بهرامی(شریعت شوشتری)
ثبت دیدگاه