حدیث روز
متن حديث

جمعه، 2 آذر 1403 Friday, 22 November 2024 ساعت آمار کلی سايت
تعداد کل نوشته ها : 1933 تعداد خبرهای امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0
×

اطلاعیه ها

تندیس «پیشرانان صنعت» به مدیرعامل توسعه نیشکر رسید/ توسعه نیشکر، پیشرو در تولید و توسعه اقتصادی اضافه شدن دو محصول جدید به سبد تولیدات فولاد اکسین خوزستان / افزایش توان رقابت پذیری فولاد اکسین برای حضور در بازارهای جهانی آغاز فرآیند پوشش لوله‌های ۴۲ اینچی خط انتقال نفت اهواز - گوره نقش خوزستان در تأمین امنیت غذایی با تولید شکر فارس تمیمی نباید گمنام باقی بماند دستاوردهای ماندگار سمپوزیوم فولاد برای فولاد اکسین / استفاده توان دانش‌بنیان‌ها برای توسعه سبد محصولات فولادی در اکسین ناترازی انرژی ناپایداری تولید به همراه دارد / اجرای طرح‌های توسعه پایدار در اکسین/ برنامه ریزی برای تامین زنجیره اکسین در بالادست   تعمیرات اساسی آزادگان شمالی در ۵۰ درصد زمان تعیین شده به پایان رسید/ درآمد بیش از ۶۰ میلیون دلاری از صادرات و فروش نفت با کاهش زمان تعمیرات اساسی اولین جشنواره ورزشی فرزندان دختر کارکنان نیشکر برگزار شد پیشروی تولید لوله‌های ۴۲ اینچ خط انتقال نفت اهواز - گوره طبق زمانبندی مشخص

پ
پ

به گزارش خط شهر؛ ۲۵شوال المکرم یادآورمصیبت جانکاه وغمبارشهادت رئیس مذهب،احیاگر اسلام حقیقی،حضرت کشاف الحقائق والدقائق امام جعفرصادق(صلوات الله وسلامه علیه)است. امام همامی که باجهادعلمی خویش به مبارزه علیه طواغیت بنی امیه وبنی عباس پرداخت وباتربیت ۴۰۰۰هزارشاگرددرعلوم مختلف به مابقی ادیان ثابت نمودکه اسلام درهمه علوم حرف های فراوان وایده های نو برای ارائه کردن دارد.شایدوقتی صحبت ازقحطی می شود،ذهن عموم مردم به سمت وسوی قحطی موادغذایی متبادرمی شود،ولی قحطی دنیای امروزچیزی جز کمبودوقحطی اخلاق نیست و برطرف کردن این ضعف رانه درعلون روانشناسی به طورکامل می توان یافت ونه درعلومین جامعه شناسی ومردم شناسی جواب کاملی برای رفع ضعف اخلاق ارائه داده اند و می دهند وتنهادین،این برنامه ماورائی است که می تواندنسخه ای براساس فطرت بشربرای اوتهیه نموده وانسان تأثير عمل به راهکارهای مبتنی بردین رادرجامعه مشاهده کند.ازجمله مسائلی که درعلم اخلاق بسیارمهم وکاربردی است،رعایت وحفظ اعتدال درزمینه های گوناگون زندگی فردی واجتماعی است.اگرچه عده ای درکشورماسعی داشتندبرای جبران بی تدبیری خوددراموراجرائی نفاق را جایگزین اعتدال کنند؛امادرکلام ذی قیمت امام جعفرصادق(علیه السلام)اعتدال فردباایمان براساس حکمتهای وحیانی وبراساس فطرت افرادمؤمن معرفی می شود.آن حضرت درفرمایش گهرباری می فرمایند:*ثلاث من كنّ فیه استکمل الإيمان:من إذاغضب لم يخرجه غضبه من الحق،وإذارضى لم يخرجه رضاه الى الباطل،ومن اذاقدرعفا.هركس سه خصلت راداشته باشدايمانش كامل است:هنگام خشم از جاده حق بیرون نرود،وقت خوشنودی به باطل نگراید،ودرحال قدرت گذشت کند.*(۱)انسان درفرازوفرودزندگی فردی واجتماعی خودبااتفاقات خواسته یاناخواسته ای مواجه می شودکه یاازآن اتفاق ناراحت می شودویاازنتیجه اتفاق پیش آمده خوشنودمی گردد ویااگرزمانی به قدرت رسیدسعی می کنندازموضع قوت وقدرت خویش درجهت انتقام جویی از رقبایامخالفینش اقدام نماید.امادرمکتب جعفری مؤمن معتدل داراى٣ خصوصيت است که اگراین ویژگیهارادرنهادخودشکوفاساخته ورشد دهدایمان وی کامل خواهدشد.خصائص یادشده به همراه شرح مختصرآن عبارتنداز:
(۱):مؤمن نبايددرهنگام خشم ازمسیرحق منحرف شود.گاهی اتفاق می افتدکه درهنگام ناراحتی هرحرفی رابرزبان جاری می کنیم تاجایی که برای حذف طرف مقابل مسائل شخصی ویانکات محرمانه ای راکه ازاومی دانیم رابیان می نمائیم واین نهایت بی تقوایی است.زمانی که بی آبروکردن دیگران درجامعه ای عادی شودوبه عنوان یک حربه برای ضربه زدن به کسی که ازاوناراحت هستیم استفاده گردد،حقیقت چنین اجتماعی جزبی هویتی وپوچ گرایی شخصیتی نخواهدبود.هویّت هادرجامعه ای آسیب می بیندکه خُردشدن تشخص آحادمردم برای افرادبی هویّت بدون معناباشد،ازهمین منظراست که کنترول خشم یکی ازبزرگترین نعمت های الهی به مؤمنين معتدل است.پیشوای ششم شیعه دریک کلام کوتاه به جامعه ایمانی می آموزدکه درهنگام عصبانّیت پارا ازمسیررضایت پروردگارخارج نکنند،زیراعواقب افعال خشمگینانه درجامعه جبران ناپذیرخواهدبود.
(۲):شیخ الائمه امام جعفرصادق(علیه السلام)به ماتوصیه می فرمایندتادرهنگام شادی نیزبه خوشی های زودگذرولهویّات باطل گرایش پیدانکنیم.زمانی ناخوشی ها وزمان دیگرسرخوش بودن انسانهای بی ظرفیّت راازجاده حق خارج کرده و افرادبه رذائل گرایش پیدامیکنند.دردوران مامحافل شادی به کمین گاهی ازکمین گاههای شیطان مبدّل گردیده ومجالس فرح انگیز،سالم وبه دورازگناه کمیاب وشاید نایاب است.عده ای خیال میکنند چون درمجالس شادی حضوردارند،حتمابایدخودرا به معصیتی آلوده کنندتاسرخوش بودن آنان مصداق پیداکندوازنظرآنان خوشحالی یعنی گناه کردن،اماخرسندی وشادی زمانی است که انسان رضایت پروردگارش راجلب کند،وقتی خداازکسی راضی شداین آرامش وابتهاج درونی اودرزندگی فردی واجتماعی عبدخداظهورپیدامی کند‌؛امازمانی که فردباخوشی زودگذرولحظه ای درمحفل معصیّت حاضرمی شود،پس ازگذشت آن ساعت و اتمام بزم گناه،نهادوجودی ناآرام وزندگی نامطلوبی خواهدداشت.درحقیقت افرادگناه کار،انسانیّت خود را به ثمن بخس فروخته وباشیطانی معامله میکنند که ازمحضر ربوبی رانده شده است.ولیّ گناهکاران ابلیس بوده وآنان خودرا از پروردگارشان می رانند.لذا امام صادق(علیه السلام)بعنوان بزرگ آموزگارحقیقت و راستی به مامی آموزدکه ظرفیّت قلب خودرا بالاببریم تا خوشی ها مارا به باطل سوق ندهد.
(۳):آخرین نکته حدیث شریف یادشده،پیرامون ارتقاءظرفيت دربه قدرت رسیدن است.انسان بایدقبل ازرسیدن به صدارت ظرفیّت آن مسؤوليت راپیداکند.اگرفردی برمنصبی تکیه زداماظرفیت آن جایگاه رانداشت،آن کرسی به محل جلوس یک دیکتاتوربرای ِاعمال عُقده های شخصی اش بادیگران تبدیل می شود‌.انتقام جویی به غیرحق،راهکار شیطانی مسؤولينى است که بدون داشتن شاخصه های مدیریتی وبه دورازشایسته سالاری درجامعه به جایی رسیده اند،چنین شخصیت هایی به دلیل نداشتن صلاحیت های کافی وعدم ظرفّیت به دیکتاتوری درمدیریت دچارمی شوندوهرنظری که درمقابل دیدگاهشان باشدراضرری برای خودمحسوب کرده وسعی می کنندباصاحبان اندیشه برخوردنمایند،زیراخودبی خردانی هستندکه توان هضم خردمندان رادرمقابل خودندارند.گاهی افرادبه مسؤوليتى دست پیدامی کنند،قبل ازآن اشخاص دیگری علیه همان شخصی که فعلا به جایگاهی رسیده است،فعالیت های سوئی انجام داده اند،اما وجودمبارک امام جعفرصادق(صلوات الله علیه)مدیران جامعه دینی رابه انتقام جویی ومقابله به مثل کردن نسبت به مخالفینشان ترغیب نمی کنند و از قدرتمندان جامعه اسلامی وآرمانی می خواهندتابابخشش و محبّت،افرادمخالف راعبدخویش کنند و ازجایگاهی که دارند برای حذف دیگران وبه رخ کشیدن قدرتشان سوءاستفاده نكنند. سه توصیه پیشوای ششم حضرت جعفربن محمد(علیهماالسلام):باعث اعتدال پیروان وارادتمندان ایشان درمسیرزندگی می شود.چنین روایتی صرفاشامل مسلمانان نمی شود،بلکه هرکدام ازپیروان ادیان ابراهیمی به این حدیث گهربارعمل کنند،زندگی اعتدالی خواهند داشت.اگرچه قید ایمان حقیقی شامل مؤمنينى است که ولایت اهل بیت(علیهم السلام)راپذیرفته باشند‌،اما بعیدنیست هرشخص موحّدی که درهنگام ناراحتیخشم خويش راكنترول كند واز مسیرحق خارج نشود،خوشحالی هااورابه معصیت کردن نکشاند و درهنگام قدرت عقده گشایی نکرده و از مخالفانش انتقام به ناحق نگیرد دارای زندگی اعتدالی خواهد بود،اماعمل به حدیث یادشده برای پیروان مکتب آل الله(علیهم السلام)ملموس تر از دیگر خداپرستان خواهدبود.ازروایت مذکورناگفته پیداست که شاید امام صادق(علیه السلام)قصدداشتندبه پیروان خویش ییاموزندکه قبل ازقرارگرفتن درهرپیش آمدی بایدظرفیت قلبی وسعه صدرخودرابالاببرند.نتیجه ارتقاءظرفيت قلبى و روحى باعث اعتدال درزندگی ها می شود.لذادرروز۲۵ شوال المعظم پیروان امام ششم(علیه السلام)موظفندعلاوه براقامه باشکوه عزاو تبیین فضائل وسیره وروایات آن امان همام،وظیفه دارندبادرس گیری ازمشرب دینی،علمی،فرهنگی،اجتماعی وسیاسی امام جعفرصادق(علیه السلام)به سیره وفرمایشات ایشان جامه عمل پوشانده و علاوه برمناقب آن حضرت،احادیث گرانسنگ رئيس مذهب شیعه را درجامعه منتشرنمایند.وقتی جامعه اسلامی متخلق به آداب ائمه هدى(عليهم السلام)گردید،مابقی ادیان الهی وحتی غیرموحّدین بادیدن اخلاق،افکاروعملکردجامعه دینی به مکتب اهل بیت(علیهم السلام)گرویده می شوندوزمانی که چنین اقبالی درجهان بوجودآمدقلبهابه وجودامامی از نسل ائمه اطهار(صلوات الله عليهم اجمعين)معطوف میشود که درپس پرده غیبت است و پس ازآن به سراغ معرفت حضرت حجت(علیه السلام)خواهند رفت و خودبه خودزمینه برای ظهورمنجی عالم بشریت حضرت بقیة الله الأعظم(روحى لتراب مقدمه الفدا)و تشكيل دولت كريمه آن حضرت بوجودخواهدآمد. پس آگاه باشیم که عملکرد مؤمن معتدل باتعریف امام صادق(علیه السلام)وتفسيرى كه ارائه شددرتبلیغ تشیع دردنیابسیارمؤثرخواهدبود وشيعياندرعصرغیبت کبری بایدبه این بلوغ رسیده باشندکه خلاف مشی اعتدالی ائمه هدی(علیهم السلام)گام برندارند.
امین بهرامی(شریعت شوشتری)
پاورقی:(۱)؛تحف العقول،ابن شعبه حرانی(ره)،ص۳۲۴
ّ

شناسه : 305 05 خرداد 1401 - 10:18 466 بازدید ارسال توسط : خط شهر

ثبت دیدگاه

تا کنون دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است. شما اولین دیدگاه را ارسال نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.