حدیث روز
متن حديث

دوشنبه، 26 شهریور 1403 Monday, 16 September 2024 ساعت آمار کلی سايت
تعداد کل نوشته ها : 1883 تعداد خبرهای امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0
×

کشت نیشکر در خوزستان آغاز شد / دکتر ناصری: جهش تولید در راه است

با آغاز عملیات «کشت» نیشکر در واحدهای هشتگانه نیشکری، امیدها برای جهش تولید و رونق این صنعت بیش‌ازپیش تقویت شد. مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر در بازدید از واحدهای نیشکری، کشت امسال را نقطه عطفی در مسیر جهش تولید و خودکفایی در تولید محصول راهبردی شکر دانست.

پ
پ

به گزارش خط شهر و به نقل از روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، عملیات کشت نیشکر، طبق روال هر ساله، از مردادماه شروع می‌شود و تا پایان شهریورماه ادامه دارد. در این بازه زمانی، کشت نیشکر به دلیل گرمای هوای خوزستان، از ساعت پنج صبح شروع و تا ساعت ۱۰ ادامه می‌یابد.

امسال نیز به گفته دکتر عبدعلی ناصری، این عملیات طبق برنامه و زمان‌بندی مشخص در سطح ۱۵ هزار و ۴۷۱ هکتار از مزارع نیشکر در حال انجام است. وی همچنین در دیدار و گفتگو با نیشکرکاران، با بیان اینکه نیشکر، نقشی مهم در تأمین «امنیت غذایی» کشور و توسعه اقتصادی خوزستان دارد، بر اهمیت کشت به‌موقع و باکیفیت برای افزایش بهره‌وری تأکید کرد.

مشارکت جوامع محلی در عملیات کشت

کشت نیشکر در واحدهای نیشکری با رویکرد توسعه پایدار و مشارکت جوامع محلی انجام می‌شود. مدیرعامل توسعه نیشکر با تأکید بر این رویکرد، ضمن قدرانی از مشارکت ساکنان مناطق اطراف واحدهای نیشکری اعلام کرد که برای اجرای عملیات کشت، اولویت با نیروهای بومی و محلی است؛ با این اقدام به رشد و توسعه مناطق نیز کمک خواهیم کرد.

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود به کشت ارقام سازگار با اقلیم خوزستان اشاره کرد و گفت که برای کشت، از ارقام مختلف نیشکر استفاده می‌شود؛ این ارقام شامل ارقام «زودرس»، «میان‌رس» و «دیررس» است که بتوان در طول مدّت برداشت نیشکر که حدود شش ماه زمان می‌برد، محصولی باکیفیت با درصد قند مطلوب، برداشت کرد؛ ارقام کشت شده نیز با شرایط اقلیمی استان سازگار است؛ ضمن آنکه در حال حاضر پژوهش‌هایی نیز در مؤسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، کشت قلمه‌ها عمدتاً به‌صورت دستی است؛ درعین‌حال، اخیراً نیز دستگاهی به نام «کارنده نیشکر» طراحی و ساخته شده که پس از پشت سر گذاشتن مراحل اولیه آزمایشی، حرکت صنعت نیشکر را به سمت کشت کاملاً ماشینی تسهیل خواهد کرد.

شناسه : 1892 31 مرداد 1403 - 14:58 48 بازدید ارسال توسط : خط شهر

ثبت دیدگاه

تا کنون دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است. شما اولین دیدگاه را ارسال نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.