حدیث روز
متن حديث

شنبه، 6 مرداد 1403 Saturday, 27 July 2024 ساعت آمار کلی سايت
تعداد کل نوشته ها : 1852 تعداد خبرهای امروز : 1 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0
×

محمدحسین ارسطوزاده در پیامی روز جهانی صنایع دستی را تبریک گفت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در پیامی فرا رسیدن ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی را به صنعتگران، هنرمندان، فعالان و علاقمندان صنایع دستی تبریک گفت.

پ
پ

به گزارش خط شهر و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان متن پیام بدین شرح است:

صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران‌ اسلامی، هویتی غنی و گنجینه ای بی نظیر است که در طول تاریخ همچون نگینی ارزشمند از نسلی به نسلی دیگر به ودیعه گذاشته شده است. در این میان، صنایع دستی استان خوزستان، داشته ارزشمندی است که شکوه و عظمتش نگاه همگان را به خود معطوف کرده است. تاریخ و پیشینه این میراث گرانبها ، به دست زنان و مردان هنرمند و صاحبدلی رقم خورده است که هم اکنون باعث شکوه و عظمت ایران فرهنگی در جهان امروز شده اند و شناساندن و حفظ و پاسداشت این میراث و هنر ارزشمند، در واقع معرفی فرهنگ و تمدن کهن ایران‌ اسلامی محسوب می‌شود.

هنرمند ایرانی، همواره با کار هنری اش، مقصودی را بیان داشته و رمز و رازی را آشکار ساخته است. او با پشتوانه فرهنگ غنی و سیراب از سرچشمه عرفان، با دست یافتن به مواد گوناگون، مهارت استادانه و احساس زیبایی و نبوغ خود را در بسیاری از دست ساخته ها، از جمله ظرف های فلزی، سفالین، شیشه ای و دست بافته‌ها و... نشان داده است.

 ملت هنر دوست ایران اسلامی همواره صنایع دستی را هنری ارزشمند و کاربردی می دانستند و در ابعاد زیباشناسانه ،از بدیع ترین و زیباترین اِلمان ها پیرامونی خویش برای ساختن و خلق آثار هنری خود همواره بهره می جستند.

استان خوزستان به عنوان گهواره تمدن بشری، از پیشگامان خلق و از مراکز تولید نخستین صنایع دستی در ادوار مختلف تاریخی بوده است.

از آنجایی که خوزستان زیبا ، از آغاز زیستگاه اقوام گوناگونی بوده است ،گستردگی و تنوع صنایع دستی غنی در این جغرافیا همواره چشم گیر بوده و هست، اقوام و عشایری هنرمندی که از دیرباز تا کنون هر کدام دارای صنایع دستی و هنرهای سنتی شگرف و زیبای مختص به خود بوده است.

بنابراین برخود لازم می دانم فرا رسیدن ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی و آغاز هفته صنایع دستی را به خانواده بزرگ و فرهیخته صنایع دستی خوزستان و مردم فرهنگ دوست کشور عزیزمان ایران تبریک عرض نمایم.

شناسه : 1814 21 خرداد 1403 - 09:57 75 بازدید ارسال توسط : خط شهر

ثبت دیدگاه

تا کنون دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است. شما اولین دیدگاه را ارسال نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.