حدیث روز
متن حديث

دوشنبه، 26 شهریور 1403 Monday, 16 September 2024 ساعت آمار کلی سايت
تعداد کل نوشته ها : 1883 تعداد خبرهای امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0
×

مجموعه سردخانه ای الغدیر اهواز ظرفیت مغفول مانده در جنوب غرب کشور/سردخانه الغدیر حلقه گمشده در زنجیره تنظیم قیمت‌ در بازار

مجموعه سردخانه ای الغدیر اهواز به عنوان بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین سردخانه جنوب غرب کشور ظرفیت مناسبی برای ذخیره سازی گوشت، مرغ، ماهی، میوه و دیگر اقلام خوراکی درجهت تنظیم بازار در مواقع کمبود این اقلام و تزریق آن به بازار برای کنترل قیمت‌ها است که متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته و ظرفیت‌های آن برای اهواز و حتی استان نادیده گرفته شده است.

پ
پ

به گزارش خط شهر، منوچهر جعفری امروز یکشنبه ۱۵ بهمن‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در گذشته مدیریت سردخانه کوثر اهواز که 50 سال پیش ساخته شده بود را بر عهده داشتم. به همین دلیل سیستم اجرا شده در مجموعه سردخانه ای سردخانه الغدیربا پیشرفته ترین تکنولوژی روز اروپا ( ساخت آلمان ) است.

از عدم همکاری مسئولین تا مشکلات بازپرداخت اقساط تسهیلات

وی افزود: در زمان ساخت سردخانه با مواردی همچون سیل، خشکسالی و تحریم‌ها مواجه شدیم که روند ساخت سردخانه را به تعویق انداخت. همچنین در این بین عدم همکاری بانک‌ها برای پرداخت به موقع تسهیلات موجب وارد شدن خسارات مالی هنگفت گرد.

مالک و سرمایه‌گذار سردخانه الغدیر گفت: با پیگیری‌های زیادی ۶۸ میلیارد ریال تسهیلات از بانک کشاورزی دریافت کردیم که با تاخیر در پرداخت وام از سوی بانک قیمت‌ها بالا می‌رفت و کمک چندانی به ما نکرد.

وی یکی از مشکلات اصلی این سردخانه را نحوه بازپرداخت اقساط وام عنوان و بیان کرد: در بخشنامه شماره 02.909 مورخ 1402.1.6 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آمده است بانک‌های عامل مکلفند طبق مفاد جزء د بند ب تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 کل کشور نسبت به بخشودگی سود، کارمزد و جریمه‌های دیرکرد تسهیلات پرداختی از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۴۰۲ کلیه بهره‌برداران بخش کشاورزی (فعالان بخش کشاورزی در حوزه‌های زراعت، باغبانی و گلخانه‌ها، دام و طیور، آبزیان، عشایر، واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و ماشینی‌کردن (مکانیزاسیون)) خسارت‌دیده از حوادث غیرمترقبه به ویژه خشکسالی و سیل، اقدام و اصل تسهیلات تا سقف 30.000 میلیارد ریال را به مدت سه سال امهال نمایند. بانک کشاورزی مصوبه را قبول نداشته وعلت عدم اجرای آن را اعلام نمی کند.

سردخانه الغدیر فرصتی برای کمک به تنظیم بازار

وی ادامه داد: سردخانه الغدیر می‌تواند با اجرا زنجیره (تامین – ذخیره سازی – توزیع) کار تنظیم بازار را انجام دهد و همچنین بخش‌های دولتی در زمان افزایش تولید برخی محصولات آن‌ها را در سردخانه ذخیره سازی و در زمان افزایش قیمت و مواقع خاص مانند عید، ماه رمضان و دیگر ایام آن را به بازار عرضه و کمک به تنظیم قیمت‌ها در بازار باشد.

لزوم تشکیل بازار روز در اهواز

جعفری اضافه کرد: تشکیل بازار روز از دیگر مسائلی است که می‌تواند به این مشکلات کمک کند و باعث حمایت دو جانبه صورت می‌شود و می‌توانیم اقلام مورد نیاز آن‌ها را تامین و از ظرفیت سردخانه استفاده کنیم که در این بین استانداری خوزستان، شهرداری، سازمان صمت، جهاد کشاورزی، اداره پشتیبانی امور دام و بانک‌ها می‌توانند تاثیرگذار باشند.

وی بر اهمیت ذخیره سازی محصولات برای عرضه آن‌ها برای تنظیم بازار در مواقع ضروری تاکید و عنوان کرد: در حال حاضر هیچ شهرستانی سردخانه صنعتی به این صورت وجود ندارد واین سردخانه منحصر بفرد و ظرفیت بسیار بالایی برای ذخیره سازی گوشت و مرغ، گوشت، میوه و نظایر آن را دارد.

توانایی سردخانه الغدیر در‌نگه‌داری مواد غذایی بدون اُفت کیفیت

مالک سردخانه الغدیر گفت: در حاضر خوزستان مصرف کننده بوده و مرغ و گوشت و بسیاری از اقلام دیگر از استان‌های دیگر تامین می‌شود و هزینه حمل و نقل نیز باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. اگر دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری کنند می‌توانیم مرغ و گوشت با کیفیت و قیمت مناسب تررا به بازار عرضه کنیم چرا که مجموعه سردخانه‌ ای الغدیر توانایی نگه‌داری از مواد غذایی به مدت طولانی بدون اُفت کیفیت را دارد.

وی ادامه داد: قطعه‌بندی و بسته بندی مرغ، گوشت و ماهی از دیگر ظرفیت‌های این سردخانه بوده که مغفول مانده و با این وجود این کار در استان‌های دیگر با کیفیت کمتر وقیمت بالا تر انجام شده و باعث افزایش قیمت تمام شده محصول در خوزستان می‌شود.

جعفری افزود: در سال ۱۴۰۰ طی مطالعاتی پیشنهاد تشکیل بازار روز در چند نقطه اهواز را برای توزیع گوشت، مرغ، ماهی و میوه و تره‌بار و نظایر آن به شهرداری ،فرمانداری و استانداری دادیم تا این محصولات را با نرخ مصوب به فروش برسانند که متاسفانه همکاری از سوی سازمان‌های مربوطه صورت نگرفت و طرح‌های آن هنوز بر زمین مانده است.

وی گفت: ما می‌توانیم تمام مواد غذایی از وزن پایین تا وزن بالا را با توجه به شرایط و قوانین بهداشتی و مجوزهای لازم نگه‌داری کنیم. به طور مثال در سردخانه‌ای الغدیر می‌توان میوه را بین سه تا شش و گوشت و مرغ را بین ۱۲ تاهجده ماه بدون اُفت کیفیت نگه‌داری کرد.

سردخانه الغدیر بزرگترین سردخانه جنوب غرب کشور

مجموعه سردخانه ای الغدیر دارای امکانات نگهداری شامل بالا صفر، زیر صفر، تونل انجماد، رنگ آوری، سورت، بسته بندی، قطعه بندی بوده که بزرگترین و مدرن‌ترین سردخانه در جنوب غرب کشور است.

این سردخانه دارای هشت سکو با قابلیت ساپورت تریلی‌های ۲۴ تنی بوده و دارای 14 سالن سردخانه و۲ تونل انجماد است.


منبع خبر: خط شهر
شناسه : 1596 16 بهمن 1402 - 17:10 174 بازدید ارسال توسط : خط شهر

ثبت دیدگاه

تا کنون دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است. شما اولین دیدگاه را ارسال نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.