حدیث روز
متن حديث

دوشنبه، 26 شهریور 1403 Monday, 16 September 2024 ساعت آمار کلی سايت
تعداد کل نوشته ها : 1883 تعداد خبرهای امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0
×

آیین گرامیداشت روز كتابدار و تقدیر از كتابداران نمونه

براي نخستين بار آيين گراميداشت روز كتابدار و تقدير از كتابداران نمونه، به مناسبت سي و يكمين دوره هفته كتاب جهموري اسلامي ايران در سالن فوركست مجتمع فرهنگي ورزشي امام رضا(ع) واقع در شهرك نفت برگزار شد.

پ
پ

به گزارش خط شهر و به نقل از روابط‌عمومي مناطق نفت‌خيز جنوب، براي نخستين بار آيين گراميداشت روز كتابدار و تقدير از كتابداران نمونه، به مناسبت سي و يكمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران با حمايت و تأكيدات مديرعامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب و همكاري مديريت برنامه‌ريزي تلفيقي اين شركت برگزار شد.

اين مراسم با شعار "آينده خواندني است" و با حضور مديران ارشد شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب و كتابداران در محل مجموعه فرهنگي ورزشي امام رضا(ع) واقع در شهرك نفت برگزار شد. در اين مراسم، از كتابداران نمونه و شركت‌هاي تابعه نيز تقدير و تشكر شد.

مهندس اُرشم در ابتداي اين جلسه ضمن تشكر از حضور كتابداران و تقدير از زحمات همكاران خود در كتابخانه‌ها و مديريت برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب از همه مديريت‌هاي مربوطه درخواست كرد در جهت تقويت برنامه‌هاي كتاب، كتاب‌خواني، كتابدارها و كتابداران حمايت و همكاري كنند.

وي بيان كرد: توجه به برنامه‌هاي كافه كتاب تقويت شود اين برنامه‌ها نياز به همراهي همه مديريت‌هاي دارد كه با توجه به رويكرد و تصميم سازمان مبني‌بر تقويت مديريت دانش نقش كتابخانه‌ها، كتابداران و كتاب در تقويت اين رويكرد مهم سازمان كه مديريت هاي مهندسي و ساختار و بهره وري متولي آن هست نقش اثر گذاري دارد.

مدير برنامه ريزي تلفيقي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب در پايان صحبت هاي خود بيان كرد: ملتي كه كتاب نخوانده ناچار است دوباره تاريخش را تكرار كند. انتظار مي‌رود كه تنگ نظري‌ها در ارتباط با مسئله كتاب و كتابخواني كنار گذاشته شود، سعي كنيم از تمام جريانات فكري در زمينه‌هاي علمي مختلف استفاده كنيم. انشالله نشست‌هاي كافه كتاب يا كتاب‌هاي پژوهشي با وسعت نظر بيشتر و پيگيري دقيق تري برگزار شود.

خانم اناركي معاون مديريت برنامه ريزي تلفيقي و مسئول مركز مديريت سيستم اطلاعات و سامانه‌هاي راه‌انداز، ضمن تبريك هفته كتاب و تشكر از مديرعامل محترم شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب جهت برگزاري اين نشست اظهار داشت: مجموعه پايگاه داده و كتابخانه به عنوان يك كتابخانه تخصصي در شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب خدمات خود را ارائه مي‌كند و كتابخانه‌هاي تخصصي در تمامي سازمان‌ها بيشتر در بخش مديريت دانش سازماني نقش ايفا مي‌كند به همين ترتيب ماهيت وظايف و مديريت اين مراكز از ساير كتابخانه‌هاي عمومي بسيار متفاوت است و كساني كه در اين مراكز خدمت مي‌كنند لازم است، از دانش‌هاي تخصصي و فني بالايي برخوردار باشند.

وي افزود: مايه افتخار است كه مجموعه پايگاه داده و كتابخانه، امروز به عنوان كتابخانه مرجع و قوي‌ترين منبع اطلاعاتي فني و تخصصي در حوزه نفت، گاز، انرژي و صنايع وابسته در كشور شناخته شده و همينطور در چندين دوره متوالي توسط مميزين خارجي به عنوان يكي از نقاط‌قوت شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب معرفي شده است.

اناركي با اشاره به اهميت كتاب و كتابخواني، تصريح كرد: بخشي از مستنداتي كه در اين پايگاه وجود دارد قدمت ۹۰ ساله دارد و براساس اطلاعات و آمار موجود در پايگاه داده‌ها اين‌ها گنجينه‌هايي كه در اختيار ما قرار گرفته و برخي ديگر اسناد، تك نسخه هستند و در كل كشور منحصر به فرد و از ارزش مالي و معنوي بسياري برخور دارند.

وي افزود: در حال حاضر مجموعه پايگاه داده‌ها و كتابخانه ۶هزار و ۶۹۵ عضو فعال دارد كه علاوه بر اين در بسياري از مراكز علمي تحقيقاتي و آموزشي صنعت نفت كشور و همچنين مراكز استاني در حال ارائه خدمات اطلاعاتي است. در اين مجموعه ۲۵۰ هزار و ۲۰ كتاب فارسي ۷۵۹ كتاب لاتين چاپي، همچنين قريب به ۹ هزار نسخه از اسناد و مدارك فني و تخصصي فارسي و لاتين در اين مجموعه وجود دارد.

اناركي اظهار داشت: در حال حاضر مقاله‌هاي فارسي، پايان‌نامه‌هاي و پروژه‌هاي پژوهشي منطبق بر استاندارد‌هاي بين‌المللي ۱۱۹ انجمن استاندارد بين‌المللي فراداده‌هاي سازماني در پايگاه داده‌ها و كتابخانه وجود دارد كه در بسياري از اين مجموعه‌ها منابع اطلاعاتي گسترده‌اي وجود دارد و اگر فراداده‌هاي آنها تقويت نشود جستجو پذيري مناسبي نخواهد داشت.

در اين نشست خانم رضايي از پيشكسوت كتابداران شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب و از اهالي فرهنگ به دعوت مديريت برنامه‌ريزي تلفيقي و روابط ‌عمومي اين شركت در جلسه حاضر بود. ايشان ضمن خاطره‌گويي اين روز و اين جلسه را رويدادي مهم و كم‌نظير در تاريخ كتاب‌خواني شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب عنوان كرد.

خانم رضايي تاكيد كرد: كتابداران بايد كتاب‌خوان باشند و نبايد كتابخانه‌هاي بدون كتاب‌خوان داشته باشيم اگرچه عمده همكاران در اين امور اهل كتاب و مطالعه هستند اما به هرحال بايد عموميت پيدا كند.

وي تصريح كرد: كتاب اهميت راهبردي دارد و ميراث تاريخي ما است. دانش‌ها و علوم مختلف بر پايه كتاب طراحي و توليد مي‌شوند و اهميت كتاب در جهان معاصر اهميت فوق‌العاده‌اي است. هنوز در شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب جاي كار بسياري براي ترويج فرهنگ كتاب و كتاب‌خواني وجود دارد.

در اين مراسم آقاي متولي رييس دفتر و مشاور مدير عامل مناطق نفت‌خيز جنوب طي سخناني اظهار داشت: در اين منطقه، به كتاب و كتابخواني اهميت داده شده و رويكردي جديد توسط مديريت برنامه‌ريزي تلفيقي و اداره روابط‌ عمومي شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب شروع شده است.

وي ادامه صحبت هاي خود را اين گونه ادامه داد: براي ادامه اين كار، بايد برنامه‌هاي خاص پسند و عام پسند مختلفي برگزار شود كه اميدواريم عمق بيشتري پيدا كند.

رييس دفتر و مشاور مديرعامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب همچنين بيان كرد: جامعه‌اي كه كتاب زياد دارد، مسئوليت ببشتري دارد و بي توجهي به كتاب باعث مي‌شود كه فرهنگ يك جامعه به سرقت برود.

آقاي متولي در پايان صحبت‌هاي خود تاكيد كرد كه هفته كتابخواني وابسته به هفته خاصي نيست و تمام سال براي كتابداري مناسب است و اميدواريم به جايي برسيم تا ميانگين مطالعه مردم ايران به ۳۰ دقيقه در روز برسد.

مهندس دهانزاده رييس هيات مديره و جانشين مديرعامل در شركت‌هاي بهره‌بردار، در اين مراسم، به اهميت كتاب و كتابداري اشاره كرد و گفت: كتاب غذاي روح است و در هر حال، حكمت‌هاي جان‌ پرور به ما عنايت مي‌كند.

وي در ادامه سخنان خود بيان كرد: كتاب ابزاري است كه گذشته و آينده را به هم متصل مي كند و از طريق آن نسل هاي آينده رشد كرده و در مسيرهاي پيشرفت قدم مي گذارند.

در پايان اين مراسم، از كتابداران نمونه شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب و شركت‌هاي بهره‌بردار تقدير و تشكر شد.

شناسه : 1255 08 آذر 1402 - 09:21 146 بازدید ارسال توسط : خط شهر

ثبت دیدگاه

تا کنون دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است. شما اولین دیدگاه را ارسال نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.