حدیث روز
متن حديث

شنبه، 6 مرداد 1403 Saturday, 27 July 2024 ساعت آمار کلی سايت
تعداد کل نوشته ها : 1851 تعداد خبرهای امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0
×
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آئین تجلیل از کتابداران خوزستان:

مساجد و مدارس در محور کتابخوانی باید قرار گیرد

آئین تجلیل از کتابداران خوزستان با حضور مسئولان استانی در کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد.

پ
پ

 به گزارش خط شهر،  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در این آیین اظهار کرد: دشمن تأثیر کتاب را دانسته و در دوران‌های متفاوت با ضربه زدن به کتاب تلاش کرده آن را از بین ببرد اما کتاب از بین رفتنی و تمام شدنی نیست. 

وی بیان کرد: کتاب تاریخ مصرف ندارد و تمام نشدنی نیست و در همه زمان‌ها وجود داشته و نقش زیبایی در فرهنگ ایفا کرده است. 

وی با مرور بر خاطرات سال ۱۳۵۶ خود در بازدید از کتابخانه قاهره اظهار کرد: در زمان فراعنه کتاب به زبان‌های عربی و فرانسوی بود و در زمان قبل از فراعنه نیز در تاریخ کتاب به تناسب حال و موضوعات آن روزها وجود داشته است.  ارزش کتاب را دوست و تاثیر آن را دشمن دانسته است  وی افزود: دوست ارزش کتاب و دشمن تأثیر کتاب را دانسته به همین علت برای ضربه زدن در دوران‌های متفاوت از کتاب استفاده کرده است. 

وی ادامه داد: هرچند کتاب در دوران‌هایی چون خلیفه دوم ممنوع شد و یا در زمان مغول و شیخ طوسی در بغداد بر اثر آتش سوزی برخی کتاب‌های بزرگ نابود ودستخوش حوادثی شد، اما هیچ وقت کامل از بین نرفت. 

وی با اشاره به کتابخانه‌های بزرگ کشور گفت: کتابخانه آیت الله مرعشی در قم، کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه ملک و دیگر کتابخانه‌ها نشان از اهمیت به موضوع کتاب و کتابخوانی است. 

باید به هر شکلی دست اندرکار کتاب باشیم

  وی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم فرهنگ دینی و اسلامی ایجاد کنیم باید کتابدار باشیم و از کتاب تجلیل کنیم، بیان کرد: باید به هر شکلی دست‌اندرکار کتاب باشیم و در کتاب آسمانی، خداوند کلمه کتاب را به‌کار برده که نوشته‌ای که ثابت و زوال پذیر نیست و همیشه وارد صحنه روزگار می‌شود. 

هم افزایی مشترک بین اداره کل فرهنگ و ارشاد و نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان  کتاب  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز در این آئین هم افزایی و همراهی برنامه‌ریزی مشترک این اداره‌کل با کتابخانه‌ها را از جمله نقاط قوت این دوره دانست و بیان کرد: با توجه به جمعیت ۵میلیون نفری خوزستان، باید تلاش کنیم در حوزه فرهنگ و هنر برنامه‌های اثرگذار برای مخاطبان گسترده برگزار کنیم. 

مجید منادی انتقال مفاهیم و معنا در حوزه فرهنگ کتاب و کتابدار را یکی از مسائل مهم و اصلی در تألیف و نشر معارف دانست و افزود: ما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی همه از یک خانواده هستیم و در یک سنگر فعالیت می‌کنیم و فعالیت‌ها باید از حد و مرز ساختمان‌ها فراتر رفته و با تنوع و تکثر در حوزه کتابخوانی طیف وسیعی از مردم را دربرگیرد. 

وی اجرای رویدادهای مدرسه و مسجد محور در حوزه کتابخوانی را نیاز جدید مخاطبان دانست و اظهار کرد: نهادها و دستگاه‌ها در برابر مسئولیت اجتماعی که دارند باید با برنامه‌ریزی مناسب رویدادهای خلاق را در حوزه مساجد و مدارس برگزار کنند.

شناسه : 1203 28 آبان 1402 - 22:36 106 بازدید ارسال توسط : خط شهر

ثبت دیدگاه

تا کنون دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است. شما اولین دیدگاه را ارسال نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.