حدیث روز
متن حديث

جمعه، 30 شهریور 1403 Friday, 20 September 2024 ساعت آمار کلی سايت
تعداد کل نوشته ها : 1885 تعداد خبرهای امروز : 2 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 0
×

ائتلاف تعالی و شفافیت وارد عرضه انتخابات هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری خوزستان شد/شفافیت، آموزش و رفاه کارشناسان سه اولویت اصلی ائتلاف تعالی و شفافیت است

ائتلاف تعالی و شفافیت با سه اولویت اصلی شفافیت، آموزش و رفاه کارشناسان وارد عرصه انتخابات هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری خوزستان شد.

پ
پ

به گزارش خط شهر، اجرای قانون و تحقق عدالت نیازمند ابزارهای قانونی است که واقعیات را به گونه‌ای شفاف در جهت دسترسی به حقایق برای قاضی ترسیم و مجسم نمایند.

تردیدی نیست بعد از شرع انور، قانون، دادسراها و نیروی انتظامی، از جمله یاوران قاضی در تشخیص صحت و سقم قضایا وجود کارشناسان صدیق، حاذق و بصیر است که با بهره‌برداری از تحصیلات کلاسیک و تجربیات و اطلاعات علمی و فنی بتوانند براساس حذاقت و صداقت، حقایق را آن گونه که هست در کسوت طریقت در اختیار داوران حق قرار دهند.

با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت امر و پیچیدگی‌های جوامع امروزی، کمتر پرونده‌ای است که نیاز به نظریه کارشناسی نداشته باشد چون بنا به عقیده عده‌ای از حقوق‌دانان، نظریه کارشناسی در زمره «ادله اثبات» دعوی و برخی دیگر آن را از «وسایل اثبات» دعوی محسوب و برخی آن را از «امارات» محسوب نموده‌اند ولی اغلب یک عقیده دارند که نظریه کارشناسی یک اظهار نظر موضوعی فنی و تخصصی است که ارزش تشخیص داشته و کارشناس به قائم مقامی دادرس دادگاه و در مشاورت دادگاه به اظهار نظر تخصصی و فنی اقدام می‌کند و چون قانون‌گذار موارد رد دادرس و کارشناس را یکسان دانسته کارشناس در مقام و شأنی همسان با دادرس دادگاه ایفای نقش می‌کند.

لذا براساس همین اهمیت، استقلال کانون کارشناسان رسمی دادگستری در اول آبان‌ماه ۱۳۵۸ به تصویب شورای انقلاب رسید و پس از گذشت سال‌ها با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی روز، قانونی به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان رسیده و آیین‌نامه اجرایی آن در ۷۰ ماده و تبصره‌ها در تاریخ ۲۲ اردیبشهت‌ماه سال ۱۳۸۲ پس از تصویب دولت در روزنامه رسمی کشور چاپ و منتشر شد.

در حال حاضر در این نهاد بیش از ۷۳ رشته تخصصی و فنی و جود دارد که پاسخگوی قسمتی از نیازهای جامعه امروز ایران است. کانون کارشناسان رسمی دادگستری خوزستان نیز در این سال‌ها فعالیت‌های اثربخش و جریان سازی را در سرزمین آب و آفتاب رقم زده است که نباید آن را نادیده گرفت؛ با این حال چالش‌هایی که در مسیر حرکت قطار رشد و پیشرفت این مجموعه وجود داشته، ائتلاف تعالی و شفافیت را بر آن داشت تا با حضور در انتخابات هیئت مدیره این کانون فصل جدیدی را برای آینده این استان رقم بزنند.

آن چه در ادامه این مطلب آید نتیجه گفت‌وگو با برخی از اعضای این ائتلاف است:

غلامرضا زرگر کارشناس فناوری اطلاعات و کامپیوتر کانون کارشناسان رسمی دادگستری خوزستان یکی از اعضای ائتلاف تعالی و شفافیت ۱۳ سال سابقه کارشناسی با صلاحیت‌های کامل این رشته در خوزستان و صلاحیت‌‌های کشوری، عضو علی البدل شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری کشور حوزه انتخابیه خوزستان و بوشهر را از فعالیت‌های خود در چند سال اخیر عنوان و اظهار کرد: برای ارکان کانون خوزستان نیز داوطلب هیات مدیره شده‌ام و ائتلافی همراه با برخی همکاران به نام تعالی و شفافیت با اهدافی مشخص برای شرکت انتخابات کانون کارشناسان دادگستری خوزستان تشکیل دادیم.

وی افزود: برنامه‌هایی در طول جلسات این ائتلاف مشخص و بر اساس مشکلاتی که در کانون خوزستان وجود داشت به گونه‌ای برنامه‌ها را تنظیم کردیم که این مشکلات را مرتفع کنیم.

زرگر گفت: مهم‌ترین مشکلی که در سال‌های اخیر با آن مواجه بودیم عدم شفافیت اطلاعات، ارجاعات کار و بالا بردن شان کانون خوزستان در مراجع قضایی و ادارات مختلف خوزستان بوده است که در راستای این موارد برنامه‌هایی تدوین کردیم تا همه اعضای ائتلاف در کنار هم در ارکان خوزستان باشند و این اهداف را به سرانجام برسانیم.

کارشناس فناوری اطلاعات و کامپیوتر کانون کارشناسان رسمی دادگستری ادامه داد باتوجه به این که در عصر تکنولوژی و ارتباطات به سر می‌بریم اما کانون به همان شیوه متداول و سنتی اداره می‌شود در حالی که می‌توانیم از زیرساخت های فناوری اطلاعات در زمینه‌های متعددی برای اداره کانون استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف این ائتلاف توسعه زیرساخت های آی تی در کانون بوده و با این کار دخالت نیروهای انسانی را کاهش خواهیم داد تا عدالت که یکی از شعارهای ائتلاف ما است به نحو احسن به منصه ظهور برسد.

زرگر ایجاد کمیسیون‌های تخصصی را یکی دیگر از برنامه‌های این ائتلاف دانست و گفت: در حال حاضر در کانون کارشناسان خوزستان هیچ کمیسیون‌ تخصصی وجود ندارد، ما نیز با توجه به قانون اجرایی کارشناسان رسمی دادگستری درصدد هستیم بدون اتلاف وقت این کمیسیون‌های تخصصی را راه اندازی و فعال کنیم و از این کمیسیون‌ها مشورت‌های تخصصی دریافت کنیم.

کارشناس فناوری اطلاعات و کامپیوتر کانون کارشناسان رسمی دادگستری عنوان کرد: هدف این است که از تمام ظرفیت اعضای کارشناسان رسمی خوزستان که از افراد بسیار باسواد و باتجربه هستند بهره‌مند شویم و یک تعامل دو طرفه را به وجود بیاوریم.

 

در ادامه بهروز ادیبی دیگر عضو این ائتلاف و کارشناس رسمی دادگستری خوزستان در رشته راه و ساختمان نیز صلاحیت کشوری و بیش از ۱۴ سال سابقه کار در کانون کارشناسان را از جمله فعالیت‌های خود عنوان کرد و گفت: هدف گزاری ما در ائتلاف تعالی و شفافیت برطرف کردن مهم‌ترین نیاز‌های کانون کارشناسان است.

وی ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در گذشته افزود: کارهای روی زمین مانده بسیار است لذا سعی کردیم کم و کاستی‌ها را بررسی و برای رفع آن‌ها تدبیر هوشمندانه‌ای اتخاذ کنیم تا کانون مانند خانه دوم اعضا باشد تا افرادی که جدیدالورود هستند و پیشکسوتان احساس دیده شدن داشته باشند و خروجی این همفکری‌ها تعالی شگرفی در کانون کارشناسان خوزستان رقم خواهد زد.

ادیبی خاطرنشان کرد: اهداف کلی ما نیز شامل برگزاری میزگردهای تخصصی به منظور استفاده از ظرفیت‌های جدید و تخصص و تجارت نیروهای باتجربه است تا گزارش‌های کارشناسی هیچ گونه ایرادی نداشته باشند و آسیب‌های ناشی از گزارشات و نواقصی که برخی اوقات شاهد هستیم و طرفین دعوا ادعایی بر علیه کارشناس می‌کنند، به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: شفافیت در پاسخ گویی عملکرد یکی از وظایفی است که کانون برای هیات مدیره مشخص کرده ولی متاسفانه در برخی موارد دیده می‌شود که به دست فراموشی سپرده شده و اعضای ما به عنوان مطالبه گر در برخی موارد حتی از قانون اطلاع ندارند.

کارشناس رسمی دادگستری خوزستان بیان کرد: تلاش خواهیم کرد ضمن احترام به این بندهای قانون روحیه مطالبه‌گری را در اعضا به وجود آوریم تا تک روی‌ها و تصمیمات تک نفره کنار گذاشته شوند و در نهایت شاهد مشارکت عمومی باشیم.

وی توسعه آموزش و اثربخشی یکی دیگر از موارد حائز اهمیت دانست و اضافه کرد: وقتی افراد وارد سیستم کارشناسی می‌شوند اگر گزارش‌هایی ارائه دهند و بتوانند به نوعی با سیستم قضایی همکاری داشته باشند، در نهایت خروجی رای‌های صادر شده باعث می‌شود کارشناس جایگاه واقعی خود را پیدا کند؛ بنابراین اگر آموزش درست به کارشناسان ارائه دهیم می‌توانیم از مواردی که در اثر غفلت یا عدم اطلاع از مقررات گریبانگیر همکاران می‌شود پیشگیری کنیم.

ادیبی اظهار کرد: تکریم جایگاه و شان کارشناسان یکی دیگر از برنامه‌های ایتلاف شفافیت و تعالی به شمار می آید که اگر این موارد انجام شود بسیاری از همکاران از اینکه در این مجموعه کار می‌کنند احساس رضایت خواهند داشت.

وی گفت: هدف گزاری‌هایی به منظور ارتقا کیفیت خدمات رسانی به همکاران عضو کانون در نظر داریم که از جمله آن می‌توان به مسائل رفاهی و تعاونی مسکن اشاره کرد.

کارشناس رسمی دادگستری خوزستان یکی دیگر از برنامه‌ها را تامین بیمه تکمیلی برای اعضا عنوان کرد و افزود: درخصوص تعاونی مسکن نیز می‌توان به گونه ای برخورد کرد که با توجه به شرایط مالی مختلف اعضا پیشنهادات متفاوتی را به آن‌ها عرضه دهیم.

وی اضافه کرد: ترکیب ائتلاف شفافیت و تعالی از رشته‌های متنوع و قومیت‌های متفاوت است و این نشان می‌دهد که برای ما همفکری و تخصص حائز اهمیت است.

در ادامه سید مهدی موسوی عضو کانون کارشناسان خوزستان و کارشناس رشته حقوق ثبتی با اشاره به اینکه برای اولین دوره یکی از کارشناسان حقوق ثبتی در ارکان کانون شرکت می‌کند اظهار کرد: فعالیت یک دهه به به عنوان کارشناس رسمی و همکاری دو دهه قبل از آن از جمله فعالیت‌های اینجانب در این حوزه است.

وی افزود: در چهارچوب اهداف ائتلاف تعالی و شفافیت به دنبال این هستیم که شفافیت، آموزش و رفاه را به عنوان سه اولویت اساسی در کانون رقم بزنیم.

عضو کانون کارشناسان خوزستان گفت: به روز رسانی آموزش باعث می‌شود که کارها با سهولت چشم‌گیری انجام شود چرا که آموزش می‌تواند در ارائه نظریات و احکامی که همکاران قضایی صادر می‌کنند اثر بخش باشد.

وی با بیان اینکه برای رفاه همکاران نیز برنامه‌ریزی‌های مدونی انجام داده‌ایم، افزود: شفافت از نکاتی است که همواره مورد توجه و اولویت ائتلاف خواهد بود.

در ادامه حمیرا ملکی کارشناس رسمی رشته راه و ساختمان و دیگر عضو این ائتلاف با اشاره به ۲۸ سال سابقه کار مرتبط با رشته خود و ۱۲ سال عضوی کانون کارشناسان دادگستری خوزستان و کاندیدای دادستانی در حال حاضر گفت: با توجه به اینکه خلاهایی در کانون به دلیل عدم وجود واحد حقوقی حس می کردیم وارد عرصه انتخابات شدیم و این قول را به همکاران خواهیم داد که در هفته نخست بعد از انتخابات این دایره را فعال کنیم.

وی اضافه کرد: کارشناس بی پناه‌ترین شخص در عرصه دادرسی است لذا باید یگ گروه و مجموعه‌ای وجود داشته باشد که از آن ها حمایت کند.

ملکی عنوان کرد: دستمزدهای کارشناسی در برابر هزینه‌ها بسیار ناچیز است، لذا تصمیم گرفتیم از وکلای متبحر و باتجربه استفاده کنیم و بخشی از مشکلاتی را که برای کارشناسان ایجاد می‌شود مرتفع و از حقوق آن‌ها صیانت کنیم.

وی صیانت و دفاع از حقوق کارشناسان را از جمله اهداف مهم ائتلاف در کنار شفافیت دانست.

 

شناسه : 1161 22 آبان 1402 - 15:11 367 بازدید ارسال توسط : خط شهر

ثبت دیدگاه

تا کنون دیدگاهی برای این مطلب ارسال نشده است. شما اولین دیدگاه را ارسال نمایید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.