شهردار اهواز از خارج شدن شهرداری اهواز از لیست سیاه بانک بعد از ۱۷ سال با پرداخت بدهیهای قدیمی خبرداد و گفت: از یکهزار و ۵۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی، ۴۷۰ میلیارد تومان به تقاطع غیر همسطح شهید قربانی، ۳۵۰ میلیارد تومان به مسیر L300 و L400 تقاطع غیر همسطح شهید کجباف و مابقی به آسفالت مناطق هشتگانه اختصاص یافت.
به گزارش خط شهر؛ رضا امینی امروز دوشنبه ۲۹ خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: عهد ما با شورا در انتصابات شهرداری در حوزه مشاوره بوده و با روی باز پذیرای مشاوره خواهیم بود ولی حق دخالت در انتصابات را به هیچ فردی نخواهیم داد.
وی افزود: برای رفع ۵۰ درصد از مشکلات اهواز به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا شهر به یک مطلوبیت برسد.
شهردار اهواز با بیان اینکه حکم دادگاه درخصوص مترو صادر و پروژه از پیمانکار قبلی دریافت و طی مراحل قانونی به پیمانکار بعدی تحویل داده خواهد شد، گفت: در سالی که پروژه قطار شهری با برخی شهرهای دیگر کلید خورد دولت ۵۰ درصد هزینه را از طریق اوراق مشارکت تقبل کرد؛ دیگر شهرها در آن زمان با ۲ هزار میلیارد تومان پروژه را به اتمام رساندند ولی در آن زمان در اهواز اجرایی نشد و حالا به ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
رایزنی برای دریافت یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال آینده
وی از استفاده از اوراق مشارکت طی این سالها خبرداد و گفت: سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان، سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان و طی صحبتی که با وزیر کشور شده قرار است سال آینده یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت کنیم.
امینی یادآور شد: شهرداری اهواز بیش از ۱۷ سال پیش یک وام ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی دریافت ولی اقدام به بازپرداخت اقساط آن نکرد و ضمن نداشتن دسته چک و وارد لیست سیاه بانکها شد. بعد از ۱۷ سال برای پرداخت اصل و جریمه وام باید بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت میشد که با رایزنی به ۱۴۹ میلیارد تومان رسید و بعد از پرداخت حساب شهرداری اهواز بعد از ۱۷ سال از لیست سیاه خارج شد.
وی با اشاره به شکستن امپراطوری برخی پیمانکاران در شهرداری، اضافه کرد: یکهزار و ۵۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی از سال ۱۳۹۳ الی ۱۳۹۶ به اهواز اختصاص یافت که ۴۷۰ میلیارد تومان آن برای تقاطع غیر همسطح شهید قربانی، ۳۵۰ میلیارد تومان برای مسیر L300 و L400 تقاطع غیر همسطح کجباف و به هر منطقه شهرداری نیز ۴۰ میلیارد تومان برای آسفالت اختصاص یافت.
اختصاص یکهزار میلیارد تومان برای آسفالت در سال جاری
وی اضافه کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور ۳۰ هزار تُن قیر به خوزستان اختصاص یافته و بخشی از آن به اهواز میرسد که کمک بزرگی به تهضت آسفالت میکند؛ همچنین در سال جاری یکهزار میلیارد تومان برای آسفالت اختصاص داده شده است.
خریداری ۱۲۹ دستگاه اتوبوس
شهردار اهواز گفت: ۱۲۹ دستگاه اتوبوس نیز خریداری شده که ۴۲ اتوبوس وارد سیستم حمل و نقل شده و مابقی نیز در صورت تحویل از سوی شرکت سازنده به ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز اضافه خواهد شد.
وی از دریافت اوراق مشارکت ۴۰ میلیارد تومانی برای خدمات موتوری و ۵۰ میلیارد تومانی برای پسماند خبرداد و عنوان کرد: با این وام تعدادی ماشینآلات سنگین و نیمه سنگین خریداری و با تغییر کاربری وارد حوزه خدمات شهری خواهند شد.
امینی تصریح کرد: تا چندی پیش کل اتوبوسهای اهواز ۸۰ دستگاه بود که طبق نرمال کشوری اهواز باید حدود ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشد؛ در سال جاری نیز حدود ۱۰۰ دستگاه از طریق اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس در برنامه داریم.
وی خاطرنشان کرد: اهواز به ۶ هزار تاکسی و ون تاکسی نیاز دارد که تعداد آن در حال حاضر یکهزار و ۹۰۰ دستگاه بوده که نیمی از آن فرسوده است که قصد داریم با استفاده از تسهیلات بانکی ۵۰ دستگاه ون تاکسی را به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کنیم. همچنین قرار شد طی همکاری با بنیاد مستضعفان و چند سازمان دیگر تسهیلات به واجدان شرایط برای خرید تاکسی پرداخت شود.
وجود بیش از ۶ هزار فروشنده و دستفروش غیر رسمی در اهواز
شهردار اهواز ادامه داد: طبق آخرین آمار ۶ هزار و ۳۶۳ دستفروش و فروشنده غیررسمی در اهواز فعالیت میکند که ساماندهی آنهای در شورای تامین بررسی و به زودی یکهزار مورد آن ساماندهی میشود.
وی یادآور شد: بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری اهواز دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۰ به میزان سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و سال گذشته هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که نشان از رشد بودجه دارد.
امینی گفت: سرانه فضای سبز اهواز دو سوم شهرهای دیگر بوده چرا که ۳۰ درصد آن با سیستم آب خام و مابقی با تانکر آبیاری میشود که نیازمند یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه است.
برای سیستم دفع آبهای سطحی بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان نیاز است
وی اظهار کرد: برای سیستم دفع آبهای سطحی ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیاز است. همچنین بازسازی و زندهسازی ۳۱۵ هکتار کارون که هر هکتار چندین میلیارد تومان نیاز دارد و ۱۰۰ هکتار آن در دستور کار پژوهش قرار گرفته است.
امینی تصریح کرد: برخی میگویند بعضی امور توسط ترک تشریفات از استانهای دیگر انجام میشود، ولی ترک تشریفاتی از استانهای دیگر انجام میشود که آن وسیله در استان تولید نمیشود و مجبور به این کار هستیم.
وی اضافه کرد: برخی شایعه میکنند دریافتی نجومی دارم ولی از یک سوم مدیران شهرداری کمتر حقوق میگیرم و دریافتیام نزدیک به ۲۲ میلیون تومان است.
شهردار اهواز ادامه داد: دستگاه بازیافت نخاله ساختمانی پرتابل نیز خریداری و در مناطق گردش میکند و نخاله ساختمانی را به مصالح تبدیل و در کارگاههای میتوان آنها را به جدول، آیلند و نظایر آن تبدیل کرد.
وی افزود: اهواز به ۷۰۰ کیلومتر فاضلاب نیاز دارد که اگر همراه آن سیستم دفع آبهای سطحی اجرا شود طول عمر آسفالت از سه سال به هشت سال میرسد.
خبرنگار: سروش یوسفی