گروه : ---
ساعت : 16:34
شناسه : 364
تاریخ : 26 تیر 1401
غدیر، فصل‌الخطاب غدیر، فصل‌الخطاب

به گطارش خط شهر، پرداختن به مفهوم ولایت،ناب ترین حقیقتی است که می تواندضمن تحکیم مبانی حکومت دینی،فلسفه سیاسی اسلام نیزباشد.امیرمؤمنان حضرت على(علیه السلام)ماه تابانی درآسمان امامت، قرآن مجسم برای زمینیان و پس ازپیامبر(صلی الله علیه وآله)سر سلسله همه معارفی است که بشریت همواره درجستجوی آن است.غدیر،فصل الخطاب وحجت روشن ولایت است که نه درمکان و نه درزمان محصورنماند،چراکه جاودانه ترین حماسه تاریخ اسلام است.ندای رسول خدا(صلی الله علیه وآله)است که در ۱۸ ذی الحجه سال دهم هجری درمنطقه ای مابین مکه ومدینه برای محبّین ومسلمانان واقعی که امرخداوندورسولش رااطاعت میکنند به گوش می رسد،همانجاکه دست ولایت را بالاگرفته ومفتاح امامت رابه امیرمؤمنان حضرت علی(علیه السلام)سپردتا دین پس از پیغمبرخاتم(صلوات الله علیه وآله)استمرارپیدانموده واحکام الهی جاری گردد،امابایدتأسف خوردكه شورانشينان نگذاشتندوگوهری همچون امام المتقین علی بن ابی طالب(صلوات الله علیه)راکنارزدندو سنگ ریزه هاراجانشین گوهر قرآن نمودند.هرچندروزغدیروماجرای اعلام عمومی رسول خدا(صلی الله وآله)درموردجانشینی ایشان نزدشیعیان قطعی ومسلّم است،اماپیرامون حادثه یادشده واکنش هایی ازسوی دیگرمذاهب دیده می شود.امابایدگفت استنادآیات متعددقرآن کریم،خلیفه وجانشینی پیامبرمکرّم اسلام(صلی الله علیه وآله)بانصب الهی معیّن گردیده و مردم دراین زمینه نقشی ندارند.(۱)لذانتیجه می گیریم انتخاب جانشین رسول خدا(صلوات الله علیه وآله)توسط اجماع،جلسه،شورای چندنفره یاحتی بیشترازاساس باطل می باشد.خداوند متعال درآیه ۳ سوره مائده که به آیه اکمال معروف می باشد،ازاین روزمهم سخن به میان می آورد.دراین روزکفارازغلبه براسلام مأيوس شدند.بنابراین بایددریابیم دراین روز چه حادثه ای رخ داده است که بنابرنص قرآن همه کافران راناامید و مأيوس نموده است.خداوندسبحان پس ازاینکه خبریأس ونااميدى كافران رادراین روزبه مسلمانان توسط رسول خدا(صلی الله علیه وآله)اعلام می کندازسه موضوع دیگرنیزخبرداده است و می فرماید:

(۱):الیوم اکملت لکم دینکم

(۲):واتمت علیکم نعمتی

(۳):ورضیت لکم الاسلام دینا

دراین خصوص باسه واژه کلیدی روبه روهستیم:

اکمال،اتمام و رضای پروردگار

ابوهریره که براساس مبانی علم رجال برادران اهل سنت مورداعتمادووثوق می باشد،روایتی رابه این مفهوم ازرسول خدا(صلی الله علیه وآله)نقل می نمایدکه آن حضرت فرمودند: هرکسی روز ۱۸ ذی الحجه را روزه بگیرد،ثواب شصت ماه روزه داری برای اومحاسبه می شود.۱۸ ذی الحجه،روزغدیرخم است.روزی که پیامبراسلام دست علی بن ابی طالب رابالاگرفته وفرمودند:آیامن ولی و امام مؤمنين نيستم؟مردم عرض كردند: آرى يارسول الله.

 پس پیامبراسلام فرمود:هرکس من امام اوهستم علی نیزامام و ولیّ اومی باشد.پس از سخنان پیامبر،عمربن خطاب به امیرالمؤمنين شادباش گفت وعرض کرد،ازامروزشمامولای من وهمه مسلمانان هستی.آن گاه خداوندآیه(الیوم اکملت لکم دینکم و...)رانازل فرمودند.(۲)

ازدیگرمنابع معتبراهل سنت استفاده می شود که درآن به مطلب مذکورتصریح شده است.(۳)

دلیل این همه سخت کوشی و عدم درک وقبولی ازسوی دیگرمذاهب این است که درصورت قبول این موضوع تزلزل واز بین رفتن اساس مدرسه خلافت تمامی مبانی فکری،کلامی،فقهی و اعتقادی رادربرخواهدداشت و حقیقتا جای سوال است که اگر درواقعه غدیر،پیامبراسلام(صلی الله علیه وآله)به جای وجودمبارک امام المتقین،قائدالغرالمحجلین،یعسوب الدین،اسدالله واسدرسوله حضرت علی بن ابی طالب(علیه افضل الصلواة المصلين)،یکی از سه خلیفه(ابوبکر،عمروعثمان)رامعرفی می نمود،آیابازهم این چنین بامعنی کلمات وجملات وتفاسیرآیات ازسوی دیگرمذاهب برخوردمی شد؟!

امیدواریم در روزعیدسعیدغدیرخم علاوه بربرگزاری جشنهای باشکوه ازسوی شیعیان و تبیین فضائل ومناقب مولی الموحدین حضرت علی(علیه السلام)با عمل به سیره علوی مروّج اسلام حقیقی باشیم و بامعرفی معارف امامت از اقیانوس بی کران غدیر زمینه سازظهورحضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)آخرین حجت الهی از دودمان غدیرخم باشیم.

*علی دیلمی*

(۱):سوره بقره،آیه ۱۲۴،سوره انبیاء،آیه ۷۳،سوره شعرا،۲۱،سوره سجده آیه ۲۴،سوره ص آیه ۲۶،سوره حدید آیات ۲۵ و ۲۶

(۲):تاریخ بغداد،ج ۸،ص ۲۹۰

(۳):تفسیرابن کثیر،شواهدالتنزیل،روح المعانی،ینابیع الموده