راه آهن جنوب در حوزه جابه جایی مسافر تا به امروز حدود یک میلیون و دویست هزار مسافر را جا به جا کرده است.که این رقم نسیت به مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش جا به جایی مسافر را داشته است.
به گزارش خبرنگار خط شهر از اهواز، سرپرست اداره راه آهن جنوب ، محمد علی مرادی امروز چهارشنبه ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۲ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اگر کشوری قصد دارد در حوزه های مختلف پیشرفت داشته باشد این امر مستلزم داشتن زیر ساخت های حمل و نقل خوب آن کشوراست.
عملکرد ۹ ماهه امسال در حوزه حمل و نقل ریلی راه آهن جنوب
در حوزه جابه جایی مسافر تا به امروز حدود یک میلیون و دویست هزار مسافر را جا به جا کرده است.که این رقم نسیت به مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش جا به جایی مسافر را داشته است. در حوزه قطار حومه ایی که در درون استان انجام میشود، حدود ششصد هزار نفر مسافر جا به جا شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش جا به جایی مسافر را داشته ایم.
رتبه دوم جا به جایی مسافر وی افزود: ما رتبه دوم جا به جایی مسافر در قطارهای حومه ای در کشور را دارا هستیم. به صورت روزانه مسافران را به مقاصد اندیمشک ، خرمشهر، ماهشهر و سربندر جا به جا میکنیم. رتبه سوم در حوزه مسافرتهای سراسری را بعد از تهران و مشهد در کشور داریم. واین امر به خاطر امنیت جا به جایی مسافر در ناوگان ریلی است.
محمد علی مرادی گفت: در حوزه جا به جایی بار ، با توجه به اینکه بندر امام خمینی( ره)، ، بندر ماهشهر ، مرز شلمچه ، فولاد خوزستان و منطقه آزاد اروند را در استان خوزستان داریم اهمیت زیادی در حوزه جا به جایی بار داریم. به دلیل شرایط ویژه بندر امام خمینی (ره) که ورود کالا های اساسی از طریق این بندر انجام میشود و راه آهن سهم به سزایی در جابه جایی بار ادا میکند حائز اهمیت فراوانی است. صادرات شرکت نفت و شرکت فولاد خوزستان نیز از این بندر کار انجام میشود که به شکل جابه جایی مواد اولیه و صادرات است. تا به امروز عملکرد ما بالغ بر شش و نیم میلیون تن تخمین بارگیریها از این بنادر بوده است که رتبه ۴ کشوری را دارا هستیم.
دستاوردهای دولت سیزدهم
وی تصریح کرد: امسال در حوزه حمل و نقل ریلی ما در ۹ ماهه اول امسال تا به امروز، شاهد افتتاح دو خط اهواز_ اندیمشک تا ایستگاه بامدژ بودیم که ۷۰ کیلومتر تا به امروز افتتاح شده است. ۴۰ کیلومتر باقیمانده این مسیر هم که ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه باقی مانده است در بهمن ماه تکمیل و به بهره برداری کامل خواهد رسید.
محمد علی مرادي تاکید کرد: یکی از اقدامات شایسته دیگر، احداث خط مستقیم راه آهن شلمچه به خرمشهر بود که امسال برای تردد قطار ریلباز بوده است که به شکل رایگان و شبانه روزی برای زوار که در حال ورود و یا خروج از شلمچه بودند خدمات ارائه داد که حدود ۱۸۰ هزار نفر مسافر به صورت رایگان جا به جا شدند. این رکورد تاریخی برای راه آهن جنوب ثبت شده است. که بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان هزینه احداث این خط را داشتیم که انجام شد.
وی بیان کرد: یکی دیگر از مهمترین دستاوردها عملیات اجرایی احداث راه آهن شلمچه بصره است که سالیان سال پیگیری شد و بالاخره با پیگیری های مدیرعامل محترم راه آهن به نتیجه رسید و در حال حاضر عملیات مینروبی از مرز شلمچه به مرز بصره انجام شده است. در جزیزه سندباد بصره هم احداث پل روی رود اروند انجام و هم تجهیز کارگاه شد که همزمان در حال نقشه برداریها هستیم. پل به طول یک کیلومتر احداث میشود و راه آهن ایران این پروژه را انجام خواهد داد. در قالب تفاهم نامه که با کشور عراق منعقد شده است این اقدامات انجام خواهدشد.
محمد علی مرادی گفت: از دیگر اقدامات انجام شده احداث زیرگذر سکوی دوم و نصب پله برقی و آسانسور است که به مرحله بهره برداری رسیده است.مسافرین در ماهای گذشته از این خدمات استفاده کرده اند. از دیگر اقدامات ساخت بزرگترین مرکز تعمیرات لوکوموتیو در محور راه آهن جنوب بوده است که توسط وزیر محترم در اردیبهشت ماه افتتاح شد و جز دستاوردهای ۹ ماهه امسال در حوزه مدیریت راه آهن بوده است.
خبرنگار : اعظم صمدزاده