به گزارش خط شهر، سیاوش محمودی سهشنبه ۳۰ خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع استیضاح شهردار اهواز، اظهار کرد: در شورای شهر تمامی اعضا طبق قانون به عنوان فصل الخطاب عمل خواهیم کرد و مسیر و روند امور نیز بر اساس آن انجام میشود و فراتر از آن عمل نخواهیم کرد.
وی گفت: در تاریخ ۱۹ فروردین سال جاری آقای سیدمحمدعلی پورموسوی عضو شورای شهر به من نامهای میزند و پنج سوال، که خود بالغ بر ۵۰ سوال بود را طرح و میخواهد که از شهردار پرسیده شود و طبق مهلت قانونی ۱۰ روزه پاسخ در صحن شورا بیان شود.
وی افزود: طبق قانون ابتدا باید به شهردار تذکر داده شود و هر عضوی تذکری دارد باید آن را به صورت کتبی و با امضا به رئیس شورا تحویل و سپس رئیس شورا آن را به شهردار ارائه کند و خواستار پاسخ شود.
رئیس شورای شهر اهواز تصریح کرد: طبق قانون به جناب پورموسوی اعلام کردم که باید ابتدا تذکر دهد و مستقیماً سوال نپرسد و از وی درخواست کردم سوالات را طبق قانون برگرداند و تذکر کتبی را تحویل دهد ولی استنکاف کرد و از من خواست سوالات را به صورت تذکر به شهردار ارائه دهم.
وی ادامه داد: ۲۶ فروردینماه طی نامهای به شهردار ۵ تذکر عضو شورا که یکی از آنها درخصوص طرح ۱۷ گانه بود را به جهت اقدامات لازم به شهردار ارسال کردم.
محمودی با بیان اینکه در طول تاریخ پنج دوره شورا ۱۲ طرح ارائه شد ولی در ۲ سال اول این شورا ۱۷ طرح ارائه شد، گفت: پاسخ شهردار به تذکرات ارائه شده مصادف شد با بیماری شهردار و بستری شدن آن در بیمارستان که مستندات آن موجود است.
وی عنوان کرد: پورموسوی مجدداً پنجم اردیبهشتماه نامهای به من ارسال کرد و خواستار پاسخ در مهلت ۱۰ روز شد ولی در قانون آمده که شهردار باید ظرف مدت ۱۰ روز به سوالات پاسخ دهد ولی درخصوص تذکر زمانی معین نشده و با توجه به حجم تذکرات میتواند متغیر باشد.
رئیس شورای شهر اهواز تصریح کرد: مجدداً در تاریخ ۱۹ اردیبهشت نامهای به شهردار ارسال کردم و خواستار پاسخ به سوالات آقای پورموسوی شدم که شهردار پاسخ داد چگونه وقتی هنوز به تذکرات پاسخ ندادم سوال میپرسید که طبق قانون سوالات را از اتوماسیون اداری حذف کردم.
وی اضافه کرد: در تاریخ ۳۱ اردیبهشت شهردار پاسخ به تذکرات آقای پورموسوی عضو شورا را در ۵۴ صحفه به شورا ارائه داد که در صحن نیز قرائت شد.
محمودی گفت: طبق قانون ابتدا باید به شهردار تذکر داده شود؛ تذکر هم به این صورت است اگر عضوی در صحن شورا تذکری در نطق به شهردار بدهد باید آن را به صورت کتبی با امضا به رئیس شورا تحویل دهد، سپس رئیس شورا به شهردار ارائه دهد، و بعد از آن طرح سوال و اگر در طرح سوال جواب قانع کننده نبود استیضاح مطرح میشود.
وی افزود: بعد از پاسخ ۵۴ صفحهای شهردار به تذکرات آقای پورموسوی چندین جلسه نیز برگزار شد و عضو شورای تذکر دهنده خواستار برگزاری یک جلسه با حضور ۱۳ عضو و رایگیری و نظر جمعی درخصوص پاسخ شد که در همین راستا در یک جلسه ۵ ساعته در مهمانسرای شهرداری پاسخها مجدد بررسی و در انتها یکی از اعضا، جلسه را از روند خود خارج کرد و مانع رایگیری درخصوص پاسخ شهردار به تذکرات شد.
رئیس شورای شهر اهواز ادامه داد: در قانون نیز به صراحت اعلام نشده که مرجع تذکر و طرح سوال کیست و اگر سوال و یا تذکری به شهردار داده شود و شهردار پاسخ دهد عضو تذکر دهنده باید درخصوص قانع کننده بودن جواب رای دهد یا کل اعضا این وظیفه را دارند.
وی اضافه کرد: طی نامهای به مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و شورای عالی استانها خواستار پاسخ به این مورد و رفع ابهام شدم تا کاملا با جزئیات و طبق قانون عمل کنیم چرا که فصل الخطاب قانون است و باید در برابر قانون تمکین کنیم.
محمودی گفت: آقای پورموسوی مجدداً در تاریخ هفتم خردادماه نامهای به من زند و مجدداً طرح سوال میکند با این وجود که یکی از سوالات حذف و طرح ۱۷ گانه به ۱۴ طرح کاهش مییابد.
وی اظهار کرد: آقای پورموسوی از من به فرمانداری شکایت میکند که طبق قانون عمل نکردم و طرح سوال را اجرا نکردهام و فرمانداری نیز خواستار پاسخ شد که اعلام کردم منتظر رفع ابهامات از مراجع هستم و از خود فرماندار سوال مطرح کردم که مرجع تذکر و طرح سوال کیست؟ و مرجع رعایت یا عدم رعایت مفاد تذکر بر عهده چه کسی است و به همین دلیل در نامهای به وزارت کشور، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی استانها خواستار پاسخگویی به ابهامات شدم که بزودی پاسخ ارسال میشود.
وی گفت: در ۲۲ خرداد مجدداً عضو محترم شورا در نامهای خواستار پاسخگویی به سوالات میشود که به وی اعلام کردم منتظر پاسخ مراجع تشخیص دهنده هستم.
رئیس شورای شهر اهواز ادامه داد: در قانون آمده ابتدا تذکر داده میشود بعد سوال که اگر پاسخ اعضا را قانع نکرد وارد استیضاح میشویم ولی چگونه وقتی درخصوص پاسخ به تذکرات رایگیری و تصمیمگیری نشد و سوالی از شهردار طرح نشده استیضاح را ارائه میدهند؟! لذا منتظر پاسخ از سوی وزارت کشور، شورای عالی استانها و مجلس هستیم تا ابهام درخصوص تصمیمگیری برای پاسخ تذکرات شهردار رفع شود تا متوجه شویم کل اعضا یا فقط فرد تذکر دهنده باید درخصوص پاسخ به تذکرات شهردار تصمیمگیری کنند.
وی تصریح کرد: حتی اگر شهردار استیضاح شود به سود آن است چرا که با طرح شکایت استیضاح باطل میشود، چون هنوز سوالی طرح نشده که اگر جواب قانع کننده نبود شهردار استیضاح شود؛ چنین اتفاقی در چندین شهر کشور افتاد و شهردار با شکایت دوباره به سمت خود برگشت.
ثبت دیدگاه